Autostrada A1 dłuższa o 33 km. Łączy Częstochowę z Czechami

W godzinach popołudniowych 2 sierpnia otwarto kolejny fragmentu autostrady A1 na terenie woj. śląskiego. Oddanie do ruchu blisko 33-kilometrowego odcinka autostrady od węzła Częstochowa Południe do węzła Pyrzowice ułatwi połączenie Pomorza z granicą Polski i Republiki Czeskiej.
Ukończenie tej inwestycji umożliwi nieprzerwaną jazdę od przejścia granicznego w Gorzyczkach do południowych dzielnic Częstochowy, mijając po drodze konurbację górnośląską i Międzynarodowy Port Lotniczy „Pyrzowice” w Katowicach.
Gdzie i jakie korzyści?
Nowo wybudowana autostrada przebiega przez tereny gmin: Blachownia, Konopiska, Poczesna, Starcza, Woźniki, Miasteczko Śląskie i Ożarowice, a także przez obszary miast Częstochowa i Woźniki. Dzięki jej powstaniu czas potrzebny na pokonanie tego odcinka skróci się z dotychczasowych 40 do niespełna 15 minut.
Cała droga została wybudowana z betonu cementowego, który w korzystnych warunkach umożliwi bezawaryjną eksploatację przez kolejne 30-40 lat. Z myślą o kierowcach przy drodze udostępniono dwie pary miejsc obsługi podróżnych, które zagwarantują miejsce na postój i odpoczynek.
Autostrada a ruch lokalny
W ramach inwestycji powstały dwa węzły – Częstochowa Południe oraz Woźniki – dzięki którym trasa łączy się z istniejącą siecią dróg w sposób w pełni bezkolizyjny. Wybudowano 68 obiektów inżynierskich umożliwiających pokonywanie przeszkód terenowych, prowadzących ruch lokalny nad autostradą, a także stwarzających warunki do migracji dzikich zwierząt. Droga została zaprojektowana tak, by w jak najmniejszym stopniu oddziaływać na środowisko naturalne. W ramach jej budowy powstały systemy odwodnienia i kanalizacji (wyposażone w podziemne zbiorniki retencyjne i urządzenia do podczyszczania wody), ekrany dźwiękochłonne i przeciwolśnieniowe, ogrodzenia herpetologiczne czy zbiorniki zastępcze dla płazów. Położony w pobliżu inwestycji obszar chroniony Natura 2000 został uwzględniony w planach i projektach nowej drogi – w jego okolicy trasa jest poprowadzona dwoma estakadami o łącznej długości 245 m.
Śląska A1 podzielona na odcinki…
Realizację inwestycji podzielono na cztery zadania – są to odcinki F, G, H oraz I. Pierwszy, o długości 21 km – będący jeszcze w budowie, odbija na zachód od obecnej DK1 na węźle Częstochowa Północ (dawniej Rząsawa) i za węzłem Częstochowa Blachownia (dawniej Blachownia) łączy z drugim odcinkiem, który ma długość 4,7 km. Ten odcinek kończy się za węzłem Częstochowa Południe (dawniej Zawodzie).
Trzeci – niespełna 17-kilometrowy – ciągnie się aż do węzła autostradowego położonego w miejscowości Woźniki. Czwarty rozpoczyna się za tym węzłem i biegnie przez ponad 15 km na południe, gdzie łączy się z istniejącym węzłem Pyrzowice. Trzy ukończone odcinki mają łącznie 36,6 km jednak do ruchu udostępniamy dziś 33-kilometrowy fragment pozwalający przemieszczać się na odcinku Częstochowa Południe – Pyrzowice. Pozostałą część udostępnimy wraz z oddaniem odcinka Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia.
Ostatni fragment A1 też się buduje
W realizacji jest pozostałych pięć odcinków które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. w budowie jest blisko 81 km autostrady A1 między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów. Zgodnie z planami ostatni kontrakt będzie sfinalizowany w 2022 r.
Strategiczne znaczenie północ – południe
Oddanie do ruchu autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami jest znamienne dla ruchu drogowego tak w woj. śląskim, jak i w całej Polsce, a po części także w Europie. Wybudowanie brakującego odcinka od Częstochowy do Tuszyna jest tylko kwestią czasu, a wtedy nasz kraj zyska autostradowe połącznie Pomorza z południową granicą. Oznacza to, że w 2022 r. przedsiębiorcy z Czech, Słowacji czy Węgier otrzymają szybką i komfortową relację z portami w Gdańsku i Gdyni, które staną się atrakcyjną alternatywą dla popularnych niemieckich ośrodków, jak Hamburg czy Brema. W sumie pokonanie całej 580-kilometrowej trasy zajmie niespełna pięć godzin.
A1 międzynarodowym korytarzem transportowym
Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.
źródło: GDDKiA
Gdyby każda osoba wchodząca na portal przelewała nam miesięcznie 30 gr, to bylibyśmy w stanie publikować każdego miesiąca kilkadziesiąt jakościowcyh analiz, które poprawiłyby jakość debaty publicznej w naszym kraju. Możesz się do tego przyczynić udzielając nam wsparcia i przelewając na nr konta 49 1020 4027 0000 1302 1542 2304 dowolną kwotę.