Lotnictwo

Zatłoczone lotnisko Chopina. Stołeczny port jednym z najbardziej zatłoczonych w Europie

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych znane lepiej jako IATA opublikowała dane dotyczące przepustowości najważniejszych portów lotniczych w Europie. W zestawieniu znalazło się również warszawskie lotnisko Chopina. Choć obecnie możemy mówić zatłoczone lotnisko Chopina

Najbardziej zatłoczone lotniska w Europie? Amsterdam i Londyn oraz lotnisko Chopina

Z danych IATA za 2018 rok wynika, że najgorsza sytuacja jest na amsterdamskim lotnisku Schiphol, które teoretycznie wykorzystało w pełni swoją przepustowość i przy obecnej infrastrukturze nie ma możliwości zwiększenia swoich zdolności do obsługi podróżnych. Amsterdamskie lotnisko jest jednym z największych na świecie. Jest również jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych dla ruchu pasażerskiego oraz hubu cargo dla ruchu towarowego. W 2018 roku przez Schiphol przewinęło się ponad 71 mln podróżnych.

capacity airport, przepustowość lotnisk w Europie

Na drugim miejscu wśród najbardziej „zapchanych” lotnisk w Europie jest londyńskie Heathrow, które jest największym lotniskiem na Starym Kontynencie. W 2018 roku obsłużyło ponad 80 mln pasażerów, a jego zdolność do obsługi dodatkowych podróżnych jest de facto bliska zeru. Z tego też powodu podjęto decyzję o budowie trzeciego pasa, który pozwoli zwiększyć przepustowość do 110 mln.

Zatłoczone lotnisko Chopina na skraju przepustowości

Na trzecim miejscu najbardziej zatłoczonych lotnisk w Europie jest warszawskie lotnisko Chopina. W przypadku stołecznego portu zdolność do obsługi podróżnych jest nieco większa, bo w 2018 roku wykorzystanie przepustowości wynosiło niespełna 80 proc., tu jednak należy mieć na uwadze szybki wzrost liczby podróżnych latających z Warszawy. Ten rok lotnisko zamknie około 8 proc. wzrostem, co w ostatecznym rozrachunku da około 19 mln obsłużonych pasażerów. To z kolei podniesie wskaźnik wykorzystania możliwości obsługi podróżnych do poziomu około 85 proc., gdyż jak się obecnie szacuje, Lotnisko Chopina jest w stanie obsługiwać około 22 mln pasażerów rocznie.

Zobacz także: Singapur: Lotnisko Changi straciło tytuł najlepszego portu na świecie

Dotychczasowe prace, które miały zwiększyć przepustowość o około 3 mlnm zostały wstrzymane i nie wiadomo czy będą wznowione. To z kolei oznacza, że warszawskie lotnisko może wyczerpać swoje możliwości do obsługi pasażerów za 2-3 lata, a to nie jest najlepsze informacja zarówno dla LOT-u jaki i dla samego projektu CPK, który ma przejąć ruch z Lotniska Chopina, który powinien być jak największy. LOT z kolei może mieć ograniczone możliwości rozwojowe.

Obecna sytuacja w warszawskim porcie jest nieco patowa. Z jednej strony potrzebne są inwestycje, które sprawią, że do momentu otwarcia CPK port będzie funkcjonował w miarę sprawnie. Z drugiej jednak strony wszelkie większe inwestycje nie mają specjalnie ekonomicznego uzasadnienia ze względu na fakt, iż po otwarciu nowego lotniska popularne Okęcie zostanie zamknięte.

Lotnisko w Helsinkach ma największe możliwości rozwojowe

Z hubów, które mają największe możliwości do zwiększania ruchu pasażerskiego, na pierwszym miejscu jest lotnisko Vantaa w Helsinkach. Obecnie wykorzystuje ono około 30 proc. swoich możliwości. Równie duże zapasy do zwiększania ruchu ma rzymskie Fiumicino oraz sztokholmskie lotnisko Arlanda. W 2018 roku wykorzystywały one nieco ponad 40 proc. swoich możliwości.

Sam szef IATA Alexandre de Juniac zauważył, że rozwój europejskich portów lotniczych nie nadąża za wzrostem liczby pasażerów, co prowadzi do coraz większych problemów z przepustowością. Wspomniał również, że Europa zbliża się do kryzysu infrastrukturalnego, który z każdym rokiem staje się coraz bardziej realny, a jedynym sposobem na jego rozwiązanie jest inwestowanie w rozwój lotnisk.

CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Filip Lamański

Dziennikarz, założyciel i redaktor naczelny portalu Obserwator Gospodarczy z wykształcenia ekonomista specjalizujący się w demografii i systemie emerytalnym. W 2020 roku nagrodzony w konkursie NBP na dziennikarza ekonomicznego roku 2020 w kategorii felieton lub analiza.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker