Motoryzacja

Ciężarówki w Wiedniu z obowiązkowym asystentem skrętu

Zgodnie z nowym prawem, ciężarówki w Wiedniu, jeżeli ważą co najmniej 7,5 tony, muszą być wyposażone asystenta skrętu. Nowe rozporządzenie wchodzi w życie w kwietniu, ale policja rozpocznie kontrole dopiero po okresie przejściowym od stycznia 2021 roku.

Ciężarówki w Wiedniu z obowiązkowym asystentem skrętu

Ciężarówki powyżej 7,5 tony bez asystenta skrętu nie będą mogły poruszać się po Wiedniu, a w szczególności skręcać w prawo. Wiedeń z wyprzedzeniem wprowadza środki, które będą miały zastosowanie odpowiednio w całej UE od 2022 r. dla nowych pojazdów, a od 2024 r. dla pojazdów nowo rejestrowanych. Obowiązek dotyczy wszystkich pojazdów powyżej 7,5 tony w całym mieście, z wyjątkiem autostrad.

Policja wiedeńska rozpocznie kontrole i egzekwowanie kar dopiero od 1 stycznia 2021 r. Do tego czasu trwa okres przejściowy. „Oczywiście ciężarówki, które tylko przejeżdżają przez autostradę, nie są objęte rozporządzeniem. Ze statystyk wiemy, że najcięższe lub najbardziej śmiertelne wypadki zdarzają się, gdy skręcamy w prawo” – wyjaśnia Birgit Hebein, członek zarządu miasta ds. transportu miejskiego. Wyjątek dotyczy również autobusów, które mają lepszą widoczność dzięki dużym oknom i przezroczystym drzwiom. Wykluczone są również transporty specjalne, ponieważ są one dobrze zabezpieczone.

Zobacz także: Szemrane interesy w Austrii mają się dobrze

Śmieciarki również będą musiały mieć asystenta skrętu

Rozporządzenie ma jednak zastosowanie do pojazdów miejskiego przedsiębiorstwa oczyszczania, w których obecnie testowanych jest dziewięć różnych systemów. Nie ustalono jeszcze, który z asystentów skrętu będzie faktycznie stosowany.

Rozporządzenie określa również parametry, które musi spełniać asystent skrętu. Nie wystarczy tylko system z kamerą i monitorem, ale musi on dysponować sygnałami optycznymi lub akustycznymi, takimi jak światło ostrzegawcze lub sygnał dźwiękowy.

Zobacz także: Do 2025 roku w Wiedniu będą jeździć wyłącznie taksówki elektryczne

Dotacje dla firm

Firmy transportowe już od pięciu miesięcy mogą ubiegać się o dotacje na modernizację i konieczne przystosowanie pojazdów, ale zainteresowanie nie jest jeszcze bardzo duże. Zamontowanie asystenta skrętu kosztuje średnio około 3000 euro na ciężarówkę, a maksymalna dotacja wynosi 900 euro. Dla wielu przedsiębiorców proponowana dotacja była prawdopodobnie za niska i w związku z tym zainteresowanie jest raczej ograniczone. Do tej pory złożono tylko 72 wnioski. Zgodnie z ogólnym sprawozdaniem 185 pojazdów zostało zmodernizowanych.

Ciężarówki w Wiedniu muszą mieć asystenta skrętu ze względu na tragiczny wypadek

Debata na temat wprowadzenia obowiązkowego asystenta skrętu w Wiedniu została wywołana przez wypadek, w wyniku którego w styczniu 2019 r. zmarł 9-letni chłopiec. Został śmiertelnie potrącony na przejściu dla pieszych przez skręcającą ciężarówkę. Według ekspertów elektroniczne systemy wsparcia zmniejszają prawdopodobieństwo wypadku przy skręcie w prawo o 40 procent. Piesi i rowerzyści, zwłaszcza w pobliżu większych pojazdów, muszą jednak zachować ostrożność.

PAP

Miejskie wyspy ciepła: Wiedeń z nimi walczy, Polacy wręcz przeciwnie

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker