Kolej

Nowa Warszawa Zachodnia będzie kosztować blisko 2 mld złotych

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) wybrały wykonawcę, który zmodernizuje dworzec Warszawa Zachodnia. Nowa Warszawa Zachodnia powstanie za sprawą firmy Budimex, która zrealizuje inwestycję za 1,94 mld złotych netto.

Nowa Warszawa Zachodnia ma być dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów

Stacja Warszawa Zachodnia to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Zobacz także: Najbardziej zrównoważony transport jest w Helsinkach. Warszawa zajęła 4 miejsce

„Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. To inwestycja, która zapewni w Warszawie na linii średnicowej wygodniejsze i sprawniejsze podróże. Nowa Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy rolę kolei w systemie komunikacji stolicy, aglomeracji i kraju” – powiedział Ireneusz Merchel prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowy dworzec otrzyma nowe perony w pełni dostępne dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Przewidziano ruchome schody oraz windy dostosowane do przewozu wózków oraz rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei.

Komunikację w obszarze stacji ma ułatwić pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu nr 8 przy linii obwodowej.

Pod przejściem dla pieszych, na poziomie -2 zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.

Inwestycje publiczne są najlepszą receptą na gospodarcze spowolnienie

Na Warszawie Zachodniej nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Zobacz także: RegioJet uruchamia nocny pociąg na trasie Warszawa – austriackie Alpy

„Inwestycje publiczne są najlepszą receptą na gospodarcze spowolnienie. Wielka przebudowa stacji Warszawa Zachodnia zapewni setki miejsc pracy. Nowa Warszawa Zachodnia stanie się hubem komunikacyjnym dla stolicy z prawdziwego zdarzenia łączącym transport kolejowy z autobusowym i komunikacją publiczną” – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w lipcu br. Do tego czasu Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi wymaganą procedurę i pozyskane zostaną niezbędne do rozpoczęcia robót dokumenty. Miesiąc po podpisaniu umowy rozpoczną się pierwsze prace na stacji. Inwestycja ma zostać zakończona w roku 2023.

Warszawa najbogatszym regionem w Polsce. Ściana wschodnia zamyka stawkę

Polecane artykuły

Back to top button