Polskie miasta przyszłości 2050 – Kraków na ostatnim miejscu

Polskie miasta przyszłości 2050 to ranking opracowany przez Grupę Saint-Gobain i Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością. Jak podkreślają autorzy, celem rankingu było „zdiagnozowanie stanu gotowości aglomeracji do sprostania wyzwaniom, które niesie przyszłość”.
Polskie miasta przyszłości 2050 – Kraków na ostatnim miejscu
Autorzy badali potencjał największych polskich miast pod kątem rozwoju infrastruktury, rynku mieszkaniowego oraz biurowców. Pierwsze miejsce zajęła Warszawa, drugie Wrocław, trzecie Katowice. Poznań i Gdańsk to miasta, które znalazły się ex aequo na czwartym miejscu. Kolejne miejsce przypadło Łodzi, a ostatnie zajął Kraków. Pomimo że Kraków cieszy się budynkami biurowymi standardem przewyższającymi te w stolicy, zarzucono miastu, że kompleksy te powstają pod miastem. Autorzy stwierdzają, że utrudnia to transport, wpływając jednocześnie na zagospodarowanie miasta. Zarzut ten wydaje się irracjonalny, gdyż specyfika Krakowa wyklucza budowanie wieżowców w centrum ze względu na rozległą zabytkową część miasta. W przypadku nieruchomości pod uwagę wzięto głównie poziom certyfikacji obiektów pod względem oszczędności energetycznej, systemów wentylacji, retencji wód opadowych. Autorzy stwierdzają, że władze miasta nie mają bezpośredniego wpływu na standard nieruchomości, jednak mogą wpływać na przestrzeń poprzez plany zagospodarowania. W przypadku biur wygrała więc Warszawa, w przypadku mieszkań – Gdańsk.
Transport pogrążył Kraków
Kwestią, która przesądziła o odległym miejscu Krakowa, jest przyszłość miejskiego transportu. Podczas badania wspierano się rankingiem elektromobilnych miast Polityki Insight, według którego miasto zajmuje 11 miejsce w kategorii transport elektryczny, 26 – transport rowerowy, 44 – ułatwienia dla elektromobilności, 13 – transport zbiorowy, 16 – czyste powietrze. W przypadku stolicy Małopolski skrytykowano również ambitną politykę miasta dotyczącą walki z zanieczyszczeniami, która w teorii powinna być zaletą. Autorzy zarzucają miastu, że służy ona rozwiązywaniu problemów z przeszłości, nie zaś przygotowaniu się miasta na wyzwania przyszłości.
Doceniono Poznań i Wrocław
W raporcie zatytułowanym „Polskie miasta przyszłości 2050″ zwrócono uwagę na rozwój dwóch miast – Poznania i Wrocławia. Wrocław pochwalono za dynamiczny rozwój infrastruktury rowerowej oraz transport zbiorowy, z którego korzysta coraz więcej mieszkańców miasta. Poznań doceniono ze względu na aplikację Smart City Poznań, która pozwala na monitorowanie ruchu drogowego, informuje o natężeniu ruchu drogowego, pozwala na zgłaszanie wykroczeń oraz promuje inicjatywy kulturalne.
Władze Krakowa poproszone o komentarz, podważają rzetelność raportu. Gazeta Krakowska uzyskała odpowiedź rzeczniczki prezydenta Krakowa, Moniki Chylaszek:
Nie jest to wiarygodny raport, ponieważ dane do analizy nie do końca odpowiadają zadaniom realizowanym przez miasta, tylko opierają się na danych firm certyfikujących i Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego. Zanim grupa Saint-Gobain zostanie ekspertem ds. przyszłości miast, proponuję sprawdzić, czym się zajmuje i co o jej działalności mówią mieszkańcy miejscowości, gdzie ma swoje zakłady produkcyjne.
Grupa Saint-Gobain jest francuskim koncernem przemysłowym, którego działalność skupia się na produkcji materiałów budowlanych w ponad 70 krajach świata. W Polsce zakłady produkcyjne grupy znajdują się w: Gliwicach, Strzemieszycach Wielkich (dzielnica Dąbrowy Górniczej), Żarach, Kole, Nidzicy oraz w Gorlicach.
Zobacz także: Wrocław i Warszawa wśród 25 miast przyszłości