Europa

Wielka Brytania omija sankcje i handluje z Rosją. Swoje sankcje

Wielka Brytania omija sankcje, które sama nałożyła, kupując rosyjską ropę przetworzoną w takich państwach jak Indie, czy Chiny

Wielka Brytania omija sankcje, które sama nałożyła na Federację Rosyjską. Oficjalnie ropa sprzedawana przez Rosję nie jest kupowana u sojuszników Ukrainy. Jednak już przetworzony surowiec m.in. w Indiach jest następnie sprzedawany do Europy. 

Wielka Brytania omija sankcje

Miliony baryłek paliwa wyprodukowanego z rosyjskiej ropy naftowej są nadal importowane do Wielkiej Brytanii. Dzieje się tak pomimo nałożonych sankcji związanych z wojną na Ukrainie. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez BBC. Luka prawna sprawia, że rosyjska ropa jest rafinowana w krajach takich jak Indie, a następnie sprzedawana do m.in. Wielkiej Brytanii.

Proceder co prawda nie jest nielegalny, ale według niektórych podważa sankcje, które mają na celu ograniczenie funduszy wojennych Rosji. Brytyjski rząd zaprzecza, jakoby od 2022 roku importowano rosyjską ropę naftową. Jak donosi BBC, rzecznik brytyjskiego rządu powiedział, że międzynarodowo uznane „zasady pochodzenia” określają, że ropa surowa, po poddaniu rafinacji w innym kraju, jest uznawana w handlu za pochodzącą z kraju rafinującego. Czyli kupiona w Rosji i przetworzona w Indiach staje się indyjska.

Zobacz także: Aby finanse publiczne były zdrowe gospodarka musi być chora

W taki sposób Wielka Brytania omija sankcje i produkty wytworzone z rosyjskiej ropy, trafiają na tamtejszy rynek. Centre for Research on Energy and Clean Air twierdzi, że ta „luka prawna w rafinacji” oznacza, że kraje takie jak Indie i Chiny, które nie nałożyły sankcji na Kreml, mogą legalnie importować rosyjską ropę surową i przetwarzać ją na produkty naftowe, takie jak paliwo lotnicze i diesel.

W dokumencie badawczym grupa Global Witness szacuje, że w ciągu 2023 roku do Wielkiej Brytanii zostało importowanych około 5,2 miliona baryłek produktów naftowych, które zostały wyprodukowane z rosyjskiej ropy naftowej. Większość importowanego paliwa, czyli 4,6 miliona baryłek, to paliwo lotnicze. Według badaczy korzystał z niego jeden na dwadzieścia lotów w Wielkiej Brytanii.

Ile paliwa trafiło do Wielkiej Brytanii po nałożeniu sankcji?

CREA szacuje, że w ciągu pierwszych 12 miesięcy zakazu importu rosyjskiej ropy, Wielka Brytania i tak importowała produkty naftowe o wartości około 569 milionów funtów. Luka prawna pośrednio dostarczała Kremlowi ponad 100 milionów funtów w dochodach podatkowych. Większość importu pochodziła głównie z trzech rafinerii w Indiach – Jamnagar, Vadinar i New Mangalore. Poza tym dziewięciu innych w różnych krajach m.in. w Chinach. Zarówno CREA, jak i Global Witness przyznają, że oba raporty badawcze oparte są na założeniach i istnieją wyzwania i ograniczenia związane z analizą takiego handlu.

Import rosyjskiej ropy do Indii wzrósł od czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie. W odpowiedzi na sankcje, Rosja obniżyła ceny ropy naftowej, aby przyciągnąć nowych nabywców. Od inwazji import paliw lotniczych i diesla wzrósł również z Indii do Wielkiej Brytanii. Rosja jest trzecim co do wielkości producentem ropy naftowej na świecie. Dlatego nie jest niczym dziwnym, że rosyjska gospodarka jest silnie uzależniona od eksportu tych surowców.

Zobacz także: Amazon znowu zablokował pieniądze sprzedawców! Rząd ma dość

Sojusznicy Ukrainy nałożyli na Rosję liczne sankcje, w tym ograniczenie cen ropy naftowej, które ma na celu uniemożliwienie Moskwie uzyskania więcej niż 60 dolarów za baryłkę. Jednak pojawiają się pytania, czy spełniają swoją zakładaną funkcję. Warto wspomnieć, że Międzynarodowy Fundusz Walutowy niedawno podniósł prognozę wzrostu gospodarczego Rosji na 2024 rok z 1,1% do 2,6%.

Według BBC w styczniu zeszłego roku statystyki handlowe sugerowały, że Wielka Brytania nie importowała wówczas żadnych paliw kopalnych z Rosji. Jednak w 2021 roku import gazu, ropy i węgla z Rosji do Wielkiej Brytanii był wart łącznie 4,5 miliarda funtów. Wielka Brytania nie jest samowystarczalna pod względem oleju napędowego, musi go więc skądś kupić, a jeśli nie uzyska go z Indii, ryzykuje zapłacenie wyższej ceny u innych dostawców. Dodatkowo specjaliście wskazują na trudność oddzielenia produktów z rosyjskiej ropy od innych.

Indie wykorzystują problemy Rosji

Po utracie europejskich rynków zbytu Moskwa zaoferowała innym państwom zniżkę na ropę. W tym czasie Indie nabywały od Rosji i tak tanią ropę z rabatem sięgającym od 20 aż do 35 dolarów za baryłkę. Dało to Indiom oszczędności na poziomie 2,6 mld USD. Indie zarabiają na tym dodatkowo w inny sposób. Przetwarzają zakupioną ropę i sprzedają dalej, także do Europy. W 2023 roku Indie kupiły pół miliarda baryłek tego surowca. Jest to dziesięciokrotny wzrost w porównaniu do czasu sprzed wojny na Ukrainie.

Zobacz także: Inflacja na Węgrzech jest kuriozalnie niska. Polska będzie mieć taką za rok!

Indie wykorzystują Rosję do sprawdzania tanich surowców, po cenach niższych niż Moskwa by sobie życzyła. Stawiają Rosję w trudnej sytuacji, której muszą ulec jeżeli chcą zachować tak chłonny rynek zbytu. A wszystko to w sytuacji gdy de facto Indie są importerem surowców energetycznych. Jednak względna niezależność w dostawach pozostawia im dużą elastyczność w prowadzonej polityce międzynarodowej.

Indie dokonują płatności za rosyjskie surowce we własnej walucie, co stanowi dla Moskwy pewien problem. Rosja nie zawsze jest w stanie wymienić taką ilość rupii w odpowiednim czasie i akceptowalnym kursie. Indyjskie władze zaproponowały Rosji reinwestycję tych środków w indyjską gospodarkę, choć konkretne obszary nie zostały ujawnione. Trzeba jednak wspomnieć, że Rosja już uczestniczy w projekcie energetyki atomowej w Indiach. Plany dalszej współpracy obejmują także technologię małych reaktorów.

Gospodarka Japonii w stagnacji od lat 90? To nie do końca prawda! Problemy pojawiły się po 2008 r.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Dawid Błaszkiewicz

Politolog, historyk oraz dziennikarz ekonomiczny. Członek Polskiej Sieci Ekonomii oraz Prezes Stowarzyszenia Racja. Głównym obszarem zainteresowań jest makroekonomia oraz historia gospodarcza.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker