Polska

Polska największym placem budowy w Europie. Budujemy na potęgę

Polski Związek Pracodawców Budownictwa opublikował podsumowanie ubiegłego roku oraz zaprezentował prognozy na najbliższe kilkanaście miesięcy. W Polce realizowanych jest obecnie bardzo dużo projektów infrastrukturalnych. Zdaniem PZPB Polska jest europejskim placem budowy. 

Polska placem budowy – drogi, mieszkania, nieruchomości komercyjne

Jak wskazuje PZPB, ubiegły rok minął w Polsce pod znakiem umiarkowanego spowolnienia koniunktury inwestycyjnej w segmencie publicznym, która zdecydowanie odstawała od sektora prywatnego. Organizacja wskazuje, że przyczynami nie była pandemia, ale naturalny cykl koniunkturalny polskiego budownictwa uzależniony od środków unijnych. PZPB wskazuje, że w najbliższych latach można spodziewać się dołka inwestycyjnego w odniesieniu do segmentu kolejowego.

Największym wyzwaniem dla całej branży był obserwowany wzrost cen materiałów budowlanych w zeszłym roku. Podstawowe produkty konstrukcyjne i wykończeniowe drożały najszybciej od 15 lat. Według statystyk GUS 2/3 polskich przedsiębiorstw traktuje wzrost cen materiałów jako istotną barierę ograniczającą działalność gospodarczą.

Zobacz także: Polska branża drogowa w dobrej kondycji. Duża podaż nowych kontraktów

Firmy budowlane oczekują w tym roku zwiększenia skali inwestycji drogowych, energetycznych i samorządowych. PZPB prognozuje, że jeśli nie dojdzie do istotnych zdarzeń wpływających na gospodarkę, 2022 rok będzie spokojniejszy, jeśli chodzi o wzrost cen materiałów budowlanych.

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach Polska pozostanie największym placem budowy w Europie. W fazę realizacji wejdzie wiele projektów drogowych realizowanych na zlecenie GDDKiA (są one w dużej mierze finansowane ze środków krajowych) oraz zaczną rozpędzać się inwestycje energetyczne związane z transformacją klimatyczną polskiej gospodarki.

Zobacz także: Polska branża budowlana pracuje obecnie na pełnych obrotach!

Polska branża budowlana – perspektywy

Warto jednak zaznaczyć, że skala ożywienia w sektorze publicznym jest ściśle uzależniona od napływu środków unijnych. Na finansowanie z UE liczą również przedsiębiorstwa energetyczne i hydrotechniczne. Polski Związek Pracodawców Budownictwa wskazuje, że inwestycje kolejowe koordynowane przez PKP PLK ruszą nie wcześniej niż w 2024/2025 roku. Natomiast, jeśli chodzi o realizację projektów infrastrukturalnych w ramach CPK, pierwsze przetargi ruszą po 2025 roku.

Jeśli chodzi o sektor prywatny, wysoka aktywność inwestycyjna powinna utrzymać się w obszarze logistycznym. Tendencja do skracania łańcuchów dostaw umożliwi kontynuowanie wzrostu w branży nieruchomości komercyjnych, w tym magazynów i centrów logistycznych. Kontynuowanie fazy wzrostu w sektorze mieszkań będzie w dużej mierze zależne od popytu na nowe nieruchomości, a te mogą zależeć od wpływu zacieśniania polityki pieniężnej przez RPP.

Bazowy scenariusz zakłada jednak, że ceny materiałów budowlanych utrzymają się na wysokim poziomie. Mają na to wpływ zjawiska takie jak: utrzymujący się wysoki popyt na usługi budowlane, rekordowe ceny energii i rosnące koszty transformacji klimatycznej dla producentów. W tym roku zagrożeniem dla przedsiębiorstw będzie również rosnąca presja płacowa oraz ograniczony zasób wykwalifikowanej kadry.

Zobacz także: Nowe spojrzenie na łańcuchy dostaw

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker