Produkcja przemysłowa Niemiec spadła. Za sytuację odpowiada kryzys w branży motoryzacyjnej

Produkcja przemysłowa Niemiec w marcu spadła aż o 3,9 proc. miesiąc do miesiąca, czyli najsilniej od dwóch lat. Za ten spadek odpowiada głównie kryzysowa sytuacja w tamtejszym sektorze motoryzacyjnym. Na skutek między innymi rosyjskiej inwazji, produkcja tej branży w marcu była rok do roku niższa o 14 proc.
Produkcja przemysłowa Niemiec spadła
Jak widać na zamieszczonym poniżej wykresie, produkcja przemysłowa Niemiec w marcu spadła. Tym razem o 3,9 proc. miesiąc do miesiąca. Co warto zaznaczyć, ostatni raz mocniejszy spadek odnotowano dwa lata temu. Wyniósł on wtedy aż 18,1 proc. miesiąc do miesiąca.

Zobacz także: PKB Czech i Niemiec nadal jest poniżej poziomu sprzed pandemii
Za ten spadek odpowiadają głównie gałęzie przemysłu zajmujące się produkcją dóbr konsumpcyjnych. Z danych zaprezentowanych na zamieszczonym poniżej wykresie wynika, że przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją dóbr kapitałowych radzą sobie relatywnie dobrze. Z kolei najważniejszą branżą niemieckiego przemysłu zajmującą się produkcją dóbr konsumpcyjnych jest ta motoryzacyjna. W 2019 roku ten sektor odpowiadał za aż 20 proc. łącznych przychodów niemieckiego przemysłu!

W niemieckiej branży motoryzacyjnej wybuchł poważny kryzys
Jednakże aktualnie sektor ten zmaga się z poważnym kryzysem. Jak widać na poniższym wykresie, niemiecka motoryzacja nie tylko nie odrobiła strat spowodowanych wybuchem pandemii, ale radzi sobie z każdym kwartałem coraz gorzej. W marcu produkcja samochodów spadła aż o 17,1 proc. miesiąc do miesiąca, a łączna produkcja całej branży o 14 proc. rok do roku. To właśnie ona ciągnie cały niemiecki przemysł w dół.

Zobacz także: 700-metrowe pociągi obsłużą nowe połączenie kolejowe Niemcy-Szwecja
Radzi ona sobie tak źle między innymi ze względu na rosyjską inwazję. Otóż ta doprowadziła do tego, że globalna podaż gazu neonowego drastycznie spadła. Dotychczas to Ukraina odpowiadała za ok. połowę jego światowej produkcji. Jednakże na skutek rozpoczęcia wojny przez Rosję musiała ona zaprzestać jego eksportu. Z kolei to doprowadziło do powstania zakłóceń w funkcjonowaniu firm zajmujących się produkcją półprzewodników. Niektóre z nich całkiem wstrzymały produkcję ze względu na problemy z jego pozyskaniem. Ograniczenie przez nich produkcji spowodowało, że niemiecki przemysł motoryzacyjny zaczął mieć problem z zakupem odpowiedniej ilości półprzewodników. Z tego powodu został on poniekąd zmuszony do zmniejszenia produkcji.
Sytuacja jest równie problematyczna z palladem. Otóż ten metal jest niezbędny do produkcji katalizatorów. Dotychczas jego największym eksporterem była Rosja. Jak widać na zamieszczonym poniżej wykresie, w 2020 roku odpowiadała ona za aż 25 proc. światowego eksportu palladu. Jednakże nałożenie na to państwo sankcji przez Zachód sprawiło, że jego globalna podaż spadła, a niemieckie firmy zaczęły mieć spore problemy z jego pozyskaniem.

Produkcja samochodów w Niemczech ciągle spada. Jest o 40% mniejsza niż 3 lata temu