GospodarkaPolska

Polska świecową potęgą. Eksportujemy więcej niż Chiny!

Jeżeli chodzi o eksport świec, to nasz kraj nie ma sobie równych na arenie międzynarodowej. W 2020 roku polskie przedsiębiorstwa sprzedały zagranicznym podmiotom świece warte łącznie 620 mln dolarów. 

Eksport świec: Polska pod tym względem nie ma konkurenta

Może się wydawać, że świece podobnie jak kasety VHS czy pagery odejdą do lamusa. Otóż nic bardziej mylnego. Te w ostatnich latach stawały się coraz popularniejsze. Co więcej, najprawdopodobniej czeka je świetlana przyszłość. Według najnowszej analizy  Vantage Market Research globalny rynek świec w 2021 roku warty był 6,8 mld dolarów, a do 2028 roku jego wycena wzrośnie aż do 9,9 mld dolarów. Oznacza to, że osiągnie on roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie wynoszącym 6,5 proc. 

Zobacz także: Polska 9. największym na świecie eksporterem zabawek

Co warto zaznaczyć, wraz z globalnym wzrostem rynku, Polska zdobywała na nim coraz większe znacznie. Jak widać na zamieszczonym poniżej wykresie, jeszcze w 2000 roku nasz kraj był niewielkim graczem na globalnym rynku świec. Udział naszego kraju w nim wyniósł zaledwie 2,74 proc. Łącznie eksport świec z Polski był wart jedynie 37,2 miliony dolarów. Z kolei, jak wynika z danych zaprezentowanych na zamieszczonym poniżej grafice, w 2020 roku byliśmy już świecową potęgą. Nasz udział w rynku wzrósł do 18,4 proc., tym samym wyprzedziliśmy Chiny, których udział w globalnym rynku spadł z 22,1 proc. w 2019 roku do 18,3 proc. w 2020 roku. Polskie przedsiębiorstwa sprzedały zagranicznym podmiotom (głównie niemieckim, niderlandzkim i brytyjskim) świece łącznie za aż 620 mln dolarów. Przy czym najbardziej do tak dobrego wyniku, przyczyniła się spółka Polwax, która jest w kraju nad Wisłą liderem pod względem dostawy surowców i półproduktów do produkcji świec. 

Globalny rynek świec w 2000 roku
Źródło: The Observatory of Economic Complexity, „Candles”
Globalny rynek świec w 2020 roku
Źródło: The Observatory of Economic Complexity, „Candles”

Polska przoduje nie tylko na rynku świec

Przy czym, warto zaznaczyć, że Polacy na arenie międzynarodowej przodują nie tylko pod względem eksportu świec. Choćby krajowa branża AGD pod względem eksportu, jak i produkcji jest największa w Europie. W ubiegłym roku polskie przedsiębiorstwa były odpowiedzialne za aż 39 proc. produkcji tego typu sprzętu w UE (więcej o tej kwestii Czytelnik przeczyta tutaj: Polska branża AGD jest największa w Europie, ale niedługo może znaleźć się w kryzysie). Ponadto nasz kraj jest liderem pod względem eksportu gazet, dzienników i czasopism. Cały świat razem wzięty produkuje jedynie 3-razy więcej dóbr w tej kategorii od nas (szerzej o tej kwestii pisaliśmy tutaj: Polska jest w tym eksportową potęgą. Wyprzedzamy nawet Chiny).

Rynek świec w Polsce powoli się kurczy

Jeżeli zaś chodzi o polski rynek świec to ten w ostatnich latach zmniejszał się. Otóż jak informuje Forhang Silesia, najważniejszym segmentem tego rynku w naszym kraju pozostają znicze. Co warto zaznaczyć, sama tradycja ich zapalania na grobach wywodzi się z chrześcijaństwa, a najwięcej zniczy kupuje się przed Świętem Wszystkich Świętych. Z kolei nasze społeczeństwo szybko się laicyzuje. Choćby, z badania przeprowadzonego przez CBOS wynika, że kiedy w 2020 roku odsetek dorosłych osób chodzących przynajmniej raz w ciągu tygodnia do kościoła wyniósł 46 proc., tak w już w 2021 był on niż aż o 9 pkt proc. Wielu analityków wieszczyło nawet, że z opisanego względu rynek ten zacznie się gwałtownie kurczyć. Jednakże, jak informuje Małgorzata Mikoś, dyrektor handlowy spółki Polwax do wybuchu żadnego kryzysu nie doszło i prędko nie dojdzie. 

Przekazała ona Forhang Silesia, iż:  

Owszem, zmiany są widoczne, ale po pierwsze nie jest to gwałtowna zapaść. Po drugie pandemia w zauważalny sposób wpłynęła na nawyki konsumenckie. Co więcej, teraz mamy przy polskich granicach wojnę. To wszystko sprawia, że świeca wotywna oraz znicz jeszcze bardzo długo pozostaną ważnym elementem naszej rzeczywistości.

Zobacz także: Umowa handlowa z UE uczyni Indie centrum eksportowym

Jeżeli zaś chodzi o to, kto zajmuje się sprzedażą świec bezpośrednio konsumentom, to żaden podmiot nie przewyższa Biedronki. Na tę sieć należącą do portugalskiego konsorcjum Jerónimo Martins przypada co najmniej co piąty sprzedany znicz i wkład w naszym kraju. Oznacza to, że jest ona największym jednostkowym sprzedawcą tych wyrobów w Polsce. Choć, warto przy tym, zaznaczyć, iż Polacy najchętniej kupują znicze oraz wkłady do nich w lokalnych sklepach. To właśnie one zbiorowo mają największy udział w polskim rynku świec, choć jest on trudny do oszacowania. 

Prognos: Eksport do Niemiec zapewnia milion miejsc pracy w Polsce

Polecane artykuły

Back to top button