Polska

Polska jest w tym eksportową potęgą. Wyprzedzamy nawet Chiny

Eksport gazet i książek to nasza specjalność. Należymy do globalnych liderów w eksporcie takich dóbr jak gazety, czasopisma, książki czy broszury.

Polska jest jednym z najważniejszych eksporterów w Europie. Są kategorie, w których jesteśmy nawet globalnym liderem. Jedną z nich jest eksport gazet, dzienników i czasopism. Zajmujemy też wysoką pozycję w eksporcie książek, kalendarzy czy broszur. Sprawie przyjrzeli się ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

W najnowszym Tygodniku Gospodarczym PIE, eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego postanowili przyjrzeć się statystykom polskiego eksportu gazet i książek. Okazuje się, że należymy do globalnych liderów w eksporcie wielu dóbr, których większość z nas by się nie spodziewała.

Eksport gazet, dzienników i czasopism to nasza specjalność

Od wstąpienia do Unii Europejskiej w 2004 roku, polski eksport książek, gazet, obrazków i pozostałych wyrobów poligraficznych (dział 49. Nomenklatury Scalonej) znacznie urósł. Jest obecnie ponad 8-krotnie wyższy niż w 2004 roku! W 2021 roku jego wartość wyniosła aż 2,3 mld EUR. Jego wzrostu nie udało się zatrzymać nawet pandemii COVID-19. Jak podają eksperci PIE, według danych ITC, udział naszego kraju w światowym eksporcie wyrobów poligraficznych w 2021 r. wyniósł aż 7,5%. To wynik o 0,65 p.p. lepszy niż w 2020 roku i o 1,66 p.p. wyższy niż w 2019 roku.

Co ciekawe, jest kategoria, w której jesteśmy liderem. Jeżeli chodzi o eksport gazet, dzienników i czasopism, to nasz kraj ma aż 23% udziału w globalnym eksporcie. Cały świat razem wzięty produkuje więc jedynie 3-razy więcej dóbr w tej kategorii.

Nie tylko eksport gazet

Warto przy tym zaznaczyć, że eksport gazet to nie jedyna kategoria, w której jesteśmy bardzo wysoko. Jesteśmy 3 na świecie eksporterem książek obrazkowych dla dzieci, także tych do rysowania lub kolorowania. Wyprzedzają nas tylko dwa kraje — Chiny i Hongkong. Nasz udział w światowym eksporcie tych dóbr wynosi 7%. Jesteśmy także czwartym eksporterem książek, broszur i ulotek (8,2% udziału) oraz czwartym światowym dostawcą różnych rodzajów kalendarzy (6,2% udziału).

PIE

W 2021 roku polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej wzrosła aż o 13,5%. W stosunku do roku 2019 ten wzrost wyniósł 17,1%. Najważniejszą pozycją towarową były książki. Eksport książek osiągnął w 2021 roku aż 1,15 mld EUR. Udział książek w całym eksporcie branży wyniósł 49,7%. Ważną pozycję zajął także eksport gazet, dzienników i czasopism. Jego wartość wyniosła 537 mln EUR. To ok. 23% udziały w eksporcie branży. Duże znaczenie miały też katalogi handlowe, których eksport osiągnął ponad 287 mln EUR, co stanowiło 12,5% eksportu branży.

Polskie gazety i książki trafiały głównie do Niemiec

Aż 60% polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej trafiało do naszego zachodniego sąsiada. W 2021 roku Niemcy zakupiły ponad 85% gazet i czasopism, ok. 72% książek obrazkowych dla dzieci, 62% różnych rodzajów kalendarzy oraz ponad 58% książek i broszur. Druga na liście Austria miała jedynie 4,9% udziału w odbiorcach polskiego eksportu. Eksportowaliśmy towary łącznie do 126 państw na świecie.

W tym roku w okresie styczeń-kwiecień, eksport branży nadal rósł. Jego wartość w pierwszych czterech miesiącach sięgnęła ponad 765 mln EUR. To wzrost o 7% w ujęciu rocznym. W pierwszych miesiącach br. wzrosła m.in. wartość eksportu książek i broszur (o 12,2%), kalendarzy (o 19,4%) oraz katalogów handlowych (aż o 32,1%). Spadł eksport gazet, dzienników i czasopism (o 16,1%) oraz książek dla dzieci (o 3,6%).

Zobacz też: Prognos: Eksport do Niemiec zapewnia milion miejsc pracy w Polsce

Ekonomiści Polskiego Instytutu ekonomicznego uważają, że obecny rok jest pełen wyzwań dla wydawnictw i producentów branży poligraficznej. Przedstawiają oni kilka poważnym zagrożeń. Po pierwsze są nimi niedobory i rosnące ceny w pierwszej części roku. Dotknęły one przede wszystkim papieru gazetowego i offsetowego oraz kartonu na okładki. Wzrosły także istotne dla branży ceny energii elektrycznej. Szybujące w górę koszty niewielowały przewagi cenowe, które dotąd posiadali na zagranicznych rynkach polscy eksporterzy wyrobów poligraficznych.

W drugiej części roku większym wyzwaniem może być spadek popytu w związku ze spowolnieniem światowej gospodarki, w tym, szczególnie istotnej dla branży, gospodarki niemieckiej – dodają ekonomiści.

Słabnąca koniunktura jest zagrożeniem dla szeregu innych branż. Część ekonomistów twierdzi, że mamy obecnie do czynienia ze stagflacją. Wiąże się ona z bardzo wysokim wzrostem cen i niskim (lub nawet ujemnym) wzrostem gospodarczym. To niezwykle niebezpieczne zjawisko gospodarcze.

Polska drugim eksporterem AGD na świecie! Więcej sprzedają tylko Chiny

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Radosław Ditrich

Świat postrzegam przez pryzmat liczb. Kocham przeglądać wykresy, tabele i mapy. Lubię także pobiegać i podróżować komunikacją publiczną.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker