Polska

Ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą

Jazda rowerem po mieście jest możliwa także zimą, na co wskazują przykłady miast fińskich

Od czasu pandemii COVID-19 szybko wzrasta liczba osób jeżdżących na rowerze w Polsce. Polacy coraz częściej wykorzystują rower także jako środek transportu. Z nastaniem zimniejszych miesięcy liczba przejazdów rowerowych jednak spada. Czy powodem tego jest temperatura i niesprzyjające warunki atmosferyczne, czy może także inne przyczyny? Polski Instytut Ekonomiczny zwraca uwagę, że ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą.

Rower częściej staje się środkiem transportu

Jeszcze do niedawna rower wielu kojarzył się jedynie z treningiem, hobby lub rekreacyjnymi przejażdżkami. Od czasu pandemii COVID-19 coraz intensywniej jest wykorzystywany przez Polaków jako środek transportu. To efekt wielu czynników, a jednym z nich są ograniczenia pandemiczne, które spowodowały, że Polacy przesiedli się na rowery, chociażby z przejazdów komunikacją miejską. Rower pozwalał na zachowanie dystansu społecznego oraz uniknięcia skupisk ludności, w których łatwiej mogło dojść do rozpowszechniania się wirusa i zarażenia. Do jazdy rowerem przekonują jednak obecnie inne aspekty, takie jak: możliwość szybkiego przemieszczania się bez stania w korkach, troska o zdrowie fizyczne i psychiczne,  a także chęć ochrony środowiska, zmniejszania smogu i emisji spalin. 

Oczywiście czynników stymulujących wielkość ruchu rowerowego jest wiele i nie sposób wymienić ich wszystkich. W ostatnim czasie rolę mogą odgrywać również ceny paliw. Jazda rowerem z pewnością jest tańsza, choć należy brać pod uwagę także koszty związane z odżywaniem, które przekłada się na energię do jazdy, koszty wymiany części, napraw i przeglądów. Nadal jednak są one nieporównywalnie niższe niż te związane z posiadaniem auta.

Coraz częściej słyszy się także o przesiadce m.in. kurierów na rowery. Szansę także w tych obszarach stwarza rozwój segmentu rowerów elektrycznych, które pozwalają pokonywać trasy z mniejszym wysiłkiem fizycznym. Stwarza to także okazję do częstej jazdy rowerem osób o słabszej kondycji.

Zobacz więcej: DPD rozwija logistykę rowerową w polskich miastach

Rozwój infrastruktury rowerowej a ruch rowerowy w miastach

Nie bez znaczenia jest także rozwój infrastruktury rowerowej. Choć powolny, to jednak w ostatnich latach zauważalny, szczególnie w dużych miastach. Dostępność dróg rowerowych w formie siatki połączeń (bez odcinków, gdzie droga rowerowa nie występuje), a także większe zaangażowanie miast w promocję ruchu rowerowego, tworzenie przestrzeni dla rowerzystów i utrzymanie infrastruktury rowerowej w należytym stanie to czynniki, które sprzyjają większej aktywności rowerzystów w ruchu miejskim. Analitycy PIE w Tygodniku Gospodarczym nr 47/2022 zwracają uwagę, że tylko w Warszawie liczba rowerzystów w 2022 r. zwiększyła się według danych ZDM o 37 proc. względem roku poprzedniego. Zwracają oni także uwagę, że w pomiarach większa częstotliwość ruchu wykazywana jest w dni robocze, a nie weekendy, co jasno wskazuje, że wzrasta rola roweru jako środka transportu.

Zobacz też: Z powodów demograficznych windy pilniejsze od rowerowych ścieżek

Ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą

Ruch rowerowy zimą mocno spada. Analitycy PIE wskazują, że dzieje się tak zarówno w Polsce, jak i krajach leżących w podobnej strefie klimatycznej. Istnieją jednak przykłady na to, że ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą. Tak dzieje się w miastach słynących ze swojego nastawienia prorowerowego — Kopenhadze czy fińskich Oulu i Helsinkach, mimo że w Finlandii opady śniegu występują znacznie częściej niż w Polsce, a temperatura oscyluje w granicach poniżej 0 stopni Celsjusza. PIE przytacza statystykę, według której rowery odpowiadają za średnio 20 proc. ruchu w mieście, podczas gdy zimą ta wartość spada do 12 proc.

Miasta mogą łagodzić wpływ pogody na ruch rowerowy

Temperatura i warunki atmosferyczne są istotną barierą dla wielu osób do pozostania przy poruszaniu się rowerem po mieście także zimą. Często ten problem jest w stanie rozwiązać odpowiedni ubiór, jednak istotną przeszkodą jest także jakość infrastruktury rowerowej w tym okresie. W tym miejscu wiele do powiedzenia mają miasta. Analitycy PIE twierdzą, że najważniejszym działaniem w tym zakresie jest wytrwałość w odśnieżaniu dróg rowerowych. Wiele osób obawia się o możliwość nabycia kontuzji, które to ryzyko znacznie można zmniejszyć poprzez utrzymanie dróg w należytym stanie. Warto także zwrócić uwagę na metody takich działań, gdyż używanie soli może wpłynąć na pogorszenie stanu technicznego roweru, co dla wielu rowerzystów również jest argumentem za pozostawieniem sprzętu w domu. Ważnym aspektem są także odpowiednie parkingi rowerowe, na których rower jest chroniony przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Mogą to być np. zadaszone wiaty czy specjalne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania roweru.

Przesiadka na rower jest dobrą decyzją dla klimatu

Polecane artykuły

Back to top button