Ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą
Jazda rowerem po mieście jest możliwa także zimą, na co wskazują przykłady miast fińskich
Od czasu pandemii COVID-19 szybko wzrasta liczba osób jeżdżących na rowerze w Polsce. Polacy coraz częściej wykorzystują rower także jako środek transportu. Z nastaniem zimniejszych miesięcy liczba przejazdów rowerowych jednak spada. Czy powodem tego jest temperatura i niesprzyjające warunki atmosferyczne, czy może także inne przyczyny? Polski Instytut Ekonomiczny zwraca uwagę, że ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą.
Rower częściej staje się środkiem transportu
Jeszcze do niedawna rower wielu kojarzył się jedynie z treningiem, hobby lub rekreacyjnymi przejażdżkami. Od czasu pandemii COVID-19 coraz intensywniej jest wykorzystywany przez Polaków jako środek transportu. To efekt wielu czynników, a jednym z nich są ograniczenia pandemiczne, które spowodowały, że Polacy przesiedli się na rowery, chociażby z przejazdów komunikacją miejską. Rower pozwalał na zachowanie dystansu społecznego oraz uniknięcia skupisk ludności, w których łatwiej mogło dojść do rozpowszechniania się wirusa i zarażenia. Do jazdy rowerem przekonują jednak obecnie inne aspekty, takie jak: możliwość szybkiego przemieszczania się bez stania w korkach, troska o zdrowie fizyczne i psychiczne, a także chęć ochrony środowiska, zmniejszania smogu i emisji spalin.
Oczywiście czynników stymulujących wielkość ruchu rowerowego jest wiele i nie sposób wymienić ich wszystkich. W ostatnim czasie rolę mogą odgrywać również ceny paliw. Jazda rowerem z pewnością jest tańsza, choć należy brać pod uwagę także koszty związane z odżywaniem, które przekłada się na energię do jazdy, koszty wymiany części, napraw i przeglądów. Nadal jednak są one nieporównywalnie niższe niż te związane z posiadaniem auta.
Coraz częściej słyszy się także o przesiadce m.in. kurierów na rowery. Szansę także w tych obszarach stwarza rozwój segmentu rowerów elektrycznych, które pozwalają pokonywać trasy z mniejszym wysiłkiem fizycznym. Stwarza to także okazję do częstej jazdy rowerem osób o słabszej kondycji.
Zobacz więcej: DPD rozwija logistykę rowerową w polskich miastach
Rozwój infrastruktury rowerowej a ruch rowerowy w miastach
Nie bez znaczenia jest także rozwój infrastruktury rowerowej. Choć powolny, to jednak w ostatnich latach zauważalny, szczególnie w dużych miastach. Dostępność dróg rowerowych w formie siatki połączeń (bez odcinków, gdzie droga rowerowa nie występuje), a także większe zaangażowanie miast w promocję ruchu rowerowego, tworzenie przestrzeni dla rowerzystów i utrzymanie infrastruktury rowerowej w należytym stanie to czynniki, które sprzyjają większej aktywności rowerzystów w ruchu miejskim. Analitycy PIE w Tygodniku Gospodarczym nr 47/2022 zwracają uwagę, że tylko w Warszawie liczba rowerzystów w 2022 r. zwiększyła się według danych ZDM o 37 proc. względem roku poprzedniego. Zwracają oni także uwagę, że w pomiarach większa częstotliwość ruchu wykazywana jest w dni robocze, a nie weekendy, co jasno wskazuje, że wzrasta rola roweru jako środka transportu.
Zobacz też: Z powodów demograficznych windy pilniejsze od rowerowych ścieżek
Ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą
Ruch rowerowy zimą mocno spada. Analitycy PIE wskazują, że dzieje się tak zarówno w Polsce, jak i krajach leżących w podobnej strefie klimatycznej. Istnieją jednak przykłady na to, że ruch rowerowy w miastach nie musi zamierać zimą. Tak dzieje się w miastach słynących ze swojego nastawienia prorowerowego — Kopenhadze czy fińskich Oulu i Helsinkach, mimo że w Finlandii opady śniegu występują znacznie częściej niż w Polsce, a temperatura oscyluje w granicach poniżej 0 stopni Celsjusza. PIE przytacza statystykę, według której rowery odpowiadają za średnio 20 proc. ruchu w mieście, podczas gdy zimą ta wartość spada do 12 proc.
Miasta mogą łagodzić wpływ pogody na ruch rowerowy
Temperatura i warunki atmosferyczne są istotną barierą dla wielu osób do pozostania przy poruszaniu się rowerem po mieście także zimą. Często ten problem jest w stanie rozwiązać odpowiedni ubiór, jednak istotną przeszkodą jest także jakość infrastruktury rowerowej w tym okresie. W tym miejscu wiele do powiedzenia mają miasta. Analitycy PIE twierdzą, że najważniejszym działaniem w tym zakresie jest wytrwałość w odśnieżaniu dróg rowerowych. Wiele osób obawia się o możliwość nabycia kontuzji, które to ryzyko znacznie można zmniejszyć poprzez utrzymanie dróg w należytym stanie. Warto także zwrócić uwagę na metody takich działań, gdyż używanie soli może wpłynąć na pogorszenie stanu technicznego roweru, co dla wielu rowerzystów również jest argumentem za pozostawieniem sprzętu w domu. Ważnym aspektem są także odpowiednie parkingi rowerowe, na których rower jest chroniony przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Mogą to być np. zadaszone wiaty czy specjalne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania roweru.