Finanse

Kapitalizacja Apple to już 3 biliony dolarów! Tak – 3 000 000 000 000 dolarów

Kapitalizacja Apple przekroczyła 3 biliony dolarów. Tym samym spółka jest jedyną firmą o tak wysokiej kapitalizacji na świecie. Cena akcji Apple tylko w tym roku wzrosła o 49%.

Kapitalizacja Apple przekracza kolejną granicę

Apple to od wielu lat jedna z najdroższych spółek świata. Ostatnią sesję może udać za bardzo udaną. Akcje spółki wzrosły w sam piątek (była to ostatnia sesja czerwca) o 2,3%. Tym samym za jedną akcję firmy znanej z iPhone, trzeba zapłacić 193,97 USD. Wzrost spółki okazał się wyższy od wzrostu indeksu Nasdaq Composite, który skupia firmy zajmujące się nowoczesnymi technologiami.

Warto także zauważyć, że jedynie w tym roku kapitalizacja Apple wzrosła o blisko połowę (47,6%) – z 2,07 bln USD na początku roku do 3,05 bln USD obecnie. Tym samym odrobił on z nawiązką zeszłoroczne spadki. Spółka w 2022 roku straciła 28,77% wartości. Jeszcze na przełomie 2021 i 2022 roku była ona warta ponad 2,90 bln USD. W tamtym okresie po raz pierwszy atakowała ona granicę 3 bln USD kapitalizacji, dlatego takie poziomy nie są obecnie zaskoczeniem.

Warto przy tym dodać, że już raz firma osiągnęła kapitalizację 3 bln USD. Miało to miejsce 3 stycznia 2022 roku, ale nie udało się zamknąć dnia z tym wynikiem, dlatego wczorajsza sesja jest symboliczna. Dziś możemy powiedzieć, że inwestorzy twierdzą, że firma warta jest takich pieniędzy.

Udany dzień dla spółek technologicznych

2023 rok udany jest nie tylko dla Apple. Cały indeks Nasadaq Composite wzrósł w tym roku o niemal 1/3. Był to największy wzrost tego indeksu od 40 lat! Ostatni raz wyższy wzrost w pierwszej połowie roku zanotowano w 1983 roku. Apple jest firmą, która jako pierwsza w historii osiągnęła wartość 1 bln USD. Miało to miejsce w 2018 roku. W 2020 roku wybuchła pandemia, a amerykańska giełda zaczęła rosnąć, dlatego udało się przekroczyć próg 2 bln USD.

Kapitalizacja Apple to 3 bln USD. Kto zajmuje następne miejsca?

Jakie są najbardziej wartościowe firmy świata? Drugie miejsce przypadło firmie Microsoft. Producent Windowsa jest obecnie warty 2,53 bln USD. Trzecie miejsce przypadło Saudi Aramco. To państwowa Saudyjka firma zajmująca się wydobyciem ropy. Gigant branży petrochemicznej jest warty 2,08 bln USD. Czwartą pozycję zajmuje Alphabet (Google). Spółka jest warto 1,53 bln USD. Pierwszą piątkę zamyka Amazon. Lider globalnego e-commerce ma kapitalizację na poziomie 1,34 bln USD.

Na świecie jest jeszcze jedna firma, która należy do klubu spółek o wartości przekraczającej 1 bln USD. Jest nią specjalizująca się w produkcji kart graficznych NVIDIA. Najpierw boom na kryptowaluty, a następnie rewolucja sztucznej inteligencji, sprawiły, że spółka od kilku lat należy do najdroższych firm świata.

Europa w tyle za USA

Siódma pozycja przypadła Tesli. Firma ta kiedyś była warta ponad 1 bln USD, ale jej kurs runął, a obecnie odrabia straty. Jest ona warto 830 mld USD. Choć to ponad 3,5 razy mniej niż Apple, to nadal jest to wielokrotnie więcej niż największe polskie spółki. Zajmujący 8. miejsce Berkshire Hathaway jest wyceniany na 745 mld USD. Wzrosty notuje ostatnio także Facebook. Jego wartość wzrosłą do 735 mld USD. Pierwszą dziesiątkę zamyka firma z Tajwanu — TSMC. To gigant zajmujący się produkcją układów scalonych.

Pierwszą firmą z Europy jest zajmująca 12. miejsce spółka francuska LVMH. Firma produkuje dobra luksusowe. Pierwszą chińską spółką jest Tencent. Spółka technologiczna z Chin warta jest 408 mld USD, co dało jej 19. miejsce na świecie. Próżno szukać w czołówce firm z Polski. Na pierwszym miejscu plasuje się Orlen. Polski koncern energetyczny warty jest 18,3 mld USD, dlatego daje mu to dopiero 933. pozycję na świecie.

Państwowe spółki na cenzurowanym. Rozpoczęła się przedwyborcza gra

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Radosław Ditrich

Świat postrzegam przez pryzmat liczb. Kocham przeglądać wykresy, tabele i mapy. Lubię także pobiegać i podróżować komunikacją publiczną.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker