Transport i infrastruktura

Blokada Kanału Sueskiego generuje codziennie miliardowe straty

23 marca 2021 r. 400-metrowy kontenerowiec Ever Given wpadł na mieliznę w Kanale Sueskim w Egipcie. Początkowo zakładano, że problem uda się szybko rozwiązać, jednak już dziś wiemy, że blokada Kanału Sueskiego potrwa znacznie dłużej.

Kolejne próby przestawienia potężnego kontenerowca na nic się nie zdają

Kolejne próby przestawienia potężnego kontenerowca na nic się nie zdają, a korek w kanale Sueskim robi się coraz większy. Pierwsi armatorzy wysyłają swoje statki dookoła Afryki. To z kolei przekłada się na znacznie wyższe koszty i dłuższy czas dostawy. Podaje się, że podróż wokół Czarnego Lądu to dodatkowe 11 dni i 200 tys. dolarów na paliwo.

Zobacz także: W 2020 roku Polska odnotowała 10-krotny wzrost nadwyżki w zagranicznym handlu towarami

Blokada Kanału Sueskiego generuje codziennie miliardowe straty

Sam przestój w Kanale Sueskim, to też wielkie straty dla globalnej gospodarki. Analitycy firmy Allianz obliczyli, że każdy dzień unieruchomienia może kosztować światowy handel 6-10 mld USD. Kanał Sueski jest bramą dla przepływu towarów między Europą a Azją i w 2019 r. przyjął ponad 19 tys. statków, czyli 50 dziennie. W sumie w 2019 roku przez Kanał Sueski przepłynęło 1,25 mld ton ładunku. Stanowi to około 13% światowego handlu, co oznacza, że każda blokada będzie miała znaczący wpływ na światową gospodarkę. 

Obecny incydent spowoduje m.in. opóźnienia w wysyłce artykułów codziennego użytku dla konsumentów na całym świecie. Według Lloyd’s List, każdy dzień potrzebny na usunięcie przeszkody spowoduje zakłócenia w dostawach towarów o wartości 9 mld USD. Według przybliżonych wyliczeń wartość ruchu w kierunku zachodnim wynosi około 5,1 mld USD dziennie, a w kierunku wschodnim – 4,5 mld USD. Jak podaje Allianz, istnieją jednak mechanizmy radzenia sobie z tym problemem. Według ich szacunków każdy tydzień zamknięcia powinien kosztować od -0,2 p. proc. do -0,4 p. proc. rocznego wzrostu handlu. Warto jednak zauważyć, że w prognozach handlowych Allianz analitycy zakładają, że statek zablokuje Kanał Sueski tylko na jeden tydzień.

Zobacz także: Eksport dźwignią polskiej gospodarki

Obecna sytuacja na Kanale Sueskim, to nie jedyny problem, z jakim musi sobie radzić globalny handel. Od początku roku mają miejsce zakłócenia w łańcuchu dostaw poprzez niedobory kontenerów, i półprzewodników. Wszystkie te wydarzenia mogą spowodować realny spadek handlu o 1,4 p. proc. lub około 230 mld USD.

fot. Pierre Markuse, Container Ship 'Ever Given’ stuck in the Suez Canal, Egypt – March 24th, 2021. Image is about 2.64 kilometers wide,
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/pl/

Polecane artykuły

Back to top button