
Ekspansja Chin w Brazylii postępuje, a marzenie brazylijskiego prezydenta o odbudowie kraju z pomocą Chin staje się coraz bardziej realne. Dwie chińskie firmy poinformowały o wybudowaniu fabryk produkujących samochody hybrydowe i elektryczne. Chińczycy zainwestują w Brazylii miliardy dolarów i stworzą tysiące miejsc pracy, wypełniając lukę pozostawioną przez zachodnich gigantów motoryzacyjnych. Prezydent Lula, który niedawno spotkał się z Xi Jinpingiem, świętuje polityczny sukces.
- Chiński producent samochodów hybrydowych i elektrycznych BYD wybuduje fabrykę w Brazylii.
- BYD zainwestuje w Brazylii 600 mln USD i stworzy ponad 5000 miejsc pracy.
- Chińskie fabryki w Brazylii to efekt nowego rozdziału w relacjach brazylijsko-chińskich odbudowanych przez prezydenta Lulę.
- Ekspansja Chin w Brazylii nabiera geopolitycznego znaczenia.
Ekspansja Chin w Brazylii nabiera rozpędu
Wiceprezes BYD, chińskiego przedsiębiorstwa branży motoryzacyjnej zajmującego się produkcją samochodów osobowych i autobusów, poinformował, że jego firma wybuduje kompleks przemysłowy w położonym na północnym wschodzie Brazylii stanie Bahia. W nowopowstałych fabrykach produkowane będą samochody hybrydowe i elektryczne oraz elektryczne autobusy i ciężarówki. BYD chce się skupić na produkcji samochodów dostępnych dla brazylijskiej klasy średniej, ale także eksportować je do innych krajów Ameryki Południowej.
BYD zainwestuje w sumie 600 mln USD i stworzy miejsca pracy dla ponad 5000 osób. W zamian za ulokowanie produkcji w Brazylii BYD otrzyma szereg ulg podatkowych oraz dostęp do portu Aratu, przez który będzie mogło importować surowce i eksportować swoje produkty. Rozważa się także zwolnienie z podatku od nieruchomości. Ponadto Brazylijczycy zobowiązali się do zmodernizowania dróg dojazdowych do portu.
To kolejny chiński producent, który lokuje swoją produkcję w Brazylii. W ubiegłym roku Great Wall Motor ogłosił, że będzie produkował samochody elektryczne i hybrydowe w stanie Sao Paulo. Chiński producent podał także, że w ciągu najbliższych 10 lat zainwestuje w Brazylii 1,9 mld USD. Produkcja ma ruszyć już z początkiem 2024 r.
Przez ostatnie lata zachodnie koncerny motoryzacyjne takie jak Ford czy Mercedes opuszczały Brazylię, wzmacniając postępującą w kraju dezindustrializację. Wejście Chińczyków do Brazylii ma także wymiar mocno symboliczny, bowiem obie firmy motoryzacyjne chcą wykorzystać opuszczone fabryki. W miejscu, gdzie auta produkował Ford, BYD chce otworzyć swój sklep, a Great Wall Motor ma przejąć starą fabrykę Mercedes-Benz.
Zobacz też: Nierówności w Brazylii są ogromne! Co może zrobić rząd?
Nowe chińskie fabryki w Brazylii to polityczny sukces Luli
Wybudowanie fabryk przez Chińczyków to dla Luli niewątpliwy sukces. Podczas kwietniowej wizyty w Państwie Środka Lula dał Chinom jasny sygnał, że odcina się od antychińskiej polityki swojego poprzednika Jaira Bolsonaro i chce otworzyć nowy rozdział w relacjach brazylijsko-chińskich. Podczas spotkania z Xi Jinpingiem rozmawiał o wzmocnieniu więzi gospodarczych. Po objęciu fotela prezydenta Brazylijczyk mówił także o reindustrializacji swojego kraju z pomocą Chin.
Lula słynie z ambitnych planów i mocnych słów. Takim słowem jest reindustrializacja Brazylii. Z pewnością jednak nowe chińskie fabryki otwierają drogę dla kolejnych producentów z Państwa Środka, aby zainwestować w Brazylii. Jak na razie prawie połowa wszystkich chińskich inwestycji w Ameryce Południowej ulokowana jest właśnie w państwie, którego prezydentem jest Lula.
Brazylia, a szerzej Ameryka Południowa, to dla Chińczyków świetne miejsce do lokowania produkcji z punktu widzenia geopolitycznego. Chińscy producenci nie muszą się tu obawiać restrykcyjnych przepisów, banów czy restrykcji. Dobrym przykładem jest chociażby Huawei, który w Brazylii może działać swobodnie, bez oskarżeń o szpiegowanie czy przekazywanie danych do rządu chińskiego.
Zobacz też: Rośnie ruch na Nowym Jedwabnym szlaku. Zyskuje Kazachstan
Ekspansja Chin w Brazylii to znak geopolitycznej zmiany?
Chiny to od 2009 r. największy partner handlowy Brazylii. Brazylia eksportuje do Chin żelazo, soję czy ropę naftową. Chińczycy do Brazylii z kolei m.in. półprzewodniki. Eksport Brazylii do Chin wyniósł w 2022 r. prawie 90 mld dolarów, a import z Chin ponad 60 mld dolarów. Brazylia to także ważny partner Chin w grupie BRICS.
Chiny stopniowo budują wpływy nie tylko w Brazylii, ale także w innych państwach Ameryki Południowej. Niedawno informowaliśmy o linii swapowej uruchomionej między Argentyną a Chinami. Wiele wskazuje na to, że Ameryka Południowa staje się kolejnym ważnym regionem w walce o wpływy między USA a Chinami.
Argentyńskie tango z Chinami. Czy Argentyna nie chce dłużej tańczyć jak USA zagrają?