Transport i infrastruktura

Wiemy dlaczego Policja zamówiła radiowozy w wersji sedan!

W komentarzach na Facebooku pod tekstem dotyczącym zakupu nieoznakowanych samochodów dla policji marki BMW, pytaliście dlaczego Komenda Główna Policji wymagała by samochody były w wersji sedan, tym samym dyskwalifikując Skodę z możliwości zwycięstwa w przetargu. Postanowiliśmy w związku z tym zapytać o to rzecznika prasowego KGP.

Wysłaliśmy mailem tak brzmiące zapytanie:

[…] Opublikowaliśmy niedawno artykuł na temat przetargu organizowanego przez KGP na 31 nieoznakowanych samochodów. W przetargu wygrało BMW, które nie było najtańsze, ale jako jedyne miało nadwozie w wersji sedan. W związku z tym nasi czytelnicy pytają, dlaczego dla policji było tak istotne by auta były w nadwoziu sedan a nie np. liftback jak proponowała Skoda?”

Odpowiedź, którą uzyskaliśmy, nie da sie ukryć, nie była dedykowana specjalnie dla nas i jest raczej gotową formułką, jednak odpowiada na jeszcze kilka innych pytań.

W odpowiedzi na Pańskie zapytanie uprzejmie informuję, że wymóg postawiony w postępowaniu przetargowym określający, iż wykonawca powinien dostarczyć pojazdy w nadwoziu sedan wynika z konieczności przystosowania pojazdu do celów policyjnych, czyli m. in. wykonania zabudowy videorejestratora oraz innych urządzeń policyjnych – takie warunki spełnia nadwozie sedan posiadające sztywną półkę umieszczoną za tylną kanapą.

Policyjne pojazdy z videorejestratorami służą do dynamicznej kontroli i ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym. W związku z tym muszą gwarantować odpowiednią dynamikę (przyspieszenie, prędkość), ale także zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu dla policjantów użytkujących tego typu pojazdy. Ściśle określone wymiary np. rozstaw osi: 2700 mm, spowodują dostawę pojazdów z rynkowego segmentu D, które zapewnią odpowiednią stabilność pojazdu przy większych prędkościach lub dynamicznych manewrach, ale także odpowiednią ilość miejsca w kabinie, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort.

Silniki o większej pojemności będą silnikami mniej wysilonymi, co przełoży się bezpośrednio na dłuższą i bardziej bezawaryjną eksploatację pojazdów. Specyfika służby w Policji pojazdów z videorejestratorami często wymaga podejmowania bardzo dynamicznych działań (gwałtowne przyspieszanie, pościg), dlatego duża pojemność silnika jest parametrem bardzo pożądanym w tego typu pojazdach. W okresie, gdy były dostępne pojazdy z silnikami powyżej 2000 cm3, takie wymogi były stawiane w postępowaniach przetargowych.

Policja stawiając wymóg dotyczący świateł przeciwmgielnych określiła potrzebę pewnego rozwiązania funkcjonalnego, które musi być zastosowane w pojeździe. W przedmiotowym postępowaniu w części IV pkt. 8 specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) zamawiający określił, że dopuszcza możliwość składania ofert równoważnych. Żaden z potencjalnych wykonawców nie wskazał, że rozwiązanie z zaawansowanym systemem AFS opartym na reflektorach biksenonowych jest równoważne wymogowi świateł przeciwmgielnych.

z poważaniem
insp. Mariusz Ciarka
Rzecznik Prasowy
Komendanta Głównego Policji

Przeczytaj również >>>> Policja kupuje kolejne radiowozy. Po raz kolejny są to BMW

 

Polecane artykuły

Back to top button