Finanse

8,52 zł – tyle wynosi miesięczna wartość polskiego użytkownika dla Facebooka

Jak cenne są nasze dane? Ile zarabia Facebook na wykorzystaniu naszych danych? Jak wiele są w stanie zapłacić Polacy za ochronę swoich danych? Na te pytania postanowili odpowiedzieć w najnowszym raporcie ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

W najnowszym raporcie „Ile warte są nasze dane?”, Jacek Grzeszak, Krystian Łukasik, Ignacy Święcicki z PIE postanowili przyjrzeć się zarobkom cyfrowych gigantów. Ekonomiści postanowili zbadać zarobki Google i Facebooka. Wybrali te dwa, ponieważ są powszechnie używane przez polskich internautów. Z wyszukiwarki Google korzysta blisko 97% polskich internautów, a z medium społecznościowego Facebook – nawet 89%.

Analizowane firmy zarabiają w większości na wykorzystaniu surowca, jakim są dane generowane przez internautów. Pisanie postów, ocenianie, komentowanie czy wyszukiwanie treści przez użytkowników dostarcza zasobu informacyjnego niezbędnego do sprzedaży przez platformy swoich produktów reklamodawcom. Nie ma jasno określonej ceny tych danych, co nie oznacza, że nie mają one wartości. Określenie jak dużo są warte było jednym z celów raportu.

Ile zarabia Facebook i Google?

Dane odgrywają coraz większą rolę i są coraz cenniejszym surowcem. Jeszcze 20-30 lat temu kluczowym zasobem firm technologicznych był sprzęt. Najwyżej wyceniano wtedy takie firmy jak General Electric czy Cisco. Dziś jednak na giełdzie coraz większą rolę odgrywają zasoby niematerialne. Korporacje takie jak Google czy Facebook są przez to jednymi z najwyżej wycenianych na całym świecie. Badanie z 2016 wykazało, że już w 7 lat temu zasoby niematerialne, czyli m.in. software i dane, stanowiły 84% wartości firm notowanych w indeksie S&P 500. W 2020 r. łączne przychody Google’a i Facebooka wyniosły ok. 266 mld USD, co stanowi ok. 0,3 proc. światowego PKB.

Roczne przychody Google’a (Alphabet) oraz Facebooka (w mld USD)

Większości z nas zdaje się, że korzystanie z usług Google i Facebooka jest darmowe. Prawda jest jednak taka, że płacimy za to postaci swoich danych. Dzięki odpowiedniemu dostosowaniu reklam koncerny zarabiają miliardy dolarów rocznie. W przypadku Facebooka przychody z reklam stanowią 98% przychodów firmy, czyli 84 mld dol. w 2020 r. Z kolei Google zarobił w 2020 roku ok. 147 mld dol. z reklam. To 80% wszystkich przychodów giganta.

Zobacz też: Big Tech triumfuje na giełdzie – Google, Apple i Microsoft odnotowują rekordowe zyski

Zwiększa się też udział największych w globalnych przychodach z reklam. W 2016 roku Google i Facebook odpowiadały za ok. 45% globalnych przychodów z reklam online. W 2021 roku było to już ponad 50%. W przypadku Google było to ok. 30%, a Facebook zgarniał nieco ponad 20% całości przychodów. Duży był też udział Alibaby czy Amazona.

Udziały wybranych firm (platform internetowych) w globalnych przychodach

Ile Facebook i Google zarabiają na moich danych?

Jak dużo te korporacje zarabiają na każdym użytkowniku? Aby to oszacować, ekonomiści PIE musieli uzyskać dane o zarobkach obu firm. Wzięli je z rocznych sprawozdań finansowych, składanych do amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Pozwoliło to na oddzielenie przychodów z danych użytkowników (w ich metodologii utożsamionych z przychodami z działalności reklamowej) od innych źródeł finansowych.

Następnym krokiem w przypadku Google’a było podzielenie tej kwoty przez globalną liczbę internautów (na podstawie danych Banku Światowego). Google nie raportuje liczby użytkowników swoich usług, przyjęli więc liczbę internautów jako dobre jej przybliżenie. W trzecim kroku autorzy badania skorygowali wartość przychodów z pojedynczego użytkownika o różnice w zamożności poszczególnych krajów. Określili ją na podstawie PKB per internauta w Polsce w porównaniu ze średnią globalną. W skali globalnej oraz polskiej proporcje dotyczące internautów korzystających z wyszukiwarki Google są zbliżone, dlatego posłużono się taką metodą.

Zobacz też: Co łączy AliExpress, Facebooka i Google? Unikanie opodatkowania i niszczenie konkurencji

Jak zaznaczają ekonomiści, w przypadku Facebooka występują znaczące różnice między krajami w odsetku internautów korzystających z serwisu. Dlatego do szacunków wykorzystano dane o ARPU (Average Revenue per User, średni przychód na użytkownika) w zakresie użytkowników w Europie oraz całkowite przychody z tego regionu dla oszacowania liczby użytkowników Facebooka w Europie. Dane tak jak w przypadku Google’a zostały skorygowane o względne różnice w zamożności (mierzone PKB/użytkownika Facebooka w danym regionie).

Ile zarabia Facebook i Google na przeciętnym polskim użytkowniku? Zgodnie z szacunkami ekonomistów PIE, miesięczny przychód z danych pojedynczego polskiego użytkownika dla Google’a wynosi 10,16 zł. Łącznie w 2020 r. przychód z danych wszystkich polskich użytkowników wyniósł 4,025 mld zł. W przypadku Facebooka miesięczny przychód z danych polskiego użytkownika wynosi 8,52 zł. Łącznie w 2020 r. przychód z danych wszystkich polskich użytkowników wyniósł 2,196 mld zł.

Google i Facebook zarabiają na naszych danych coraz więcej

Roczny przeciętny przychód z danych przeciętnego użytkownika globalnie rośnie. Jeszcze w 2010 roku Google zarabiał ok. 17 dol. na użytkowniku. Obecnie to ponad 2-krotnie więcej. W przypadku Facebooka wzrost jest aż 8-krotny. Prezentuje to poniższy wykres.Dochody z danych użytkowników Facebook i Google

Na ile wyceniają swoje dane Polacy?

Z przeprowadzonego badania ankietowego (CAWI, n=944) wynika, że przeciętny Polak jest skłonny płacić 17,07 zł miesięcznie za to, aby Facebook nie miał dostępu ani do danych agregowanych na platformie, ani pochodzących z innych źródeł. Za brak dostępu Google’a do prywatnych danych – w tym aktywności na innych portalach – Polki i Polacy byliby skłonni płacić 14,10 zł miesięcznie.

Za częściową prywatność, tj. dostęp serwisów tylko do danych umieszczanych na platformie lub do historii wyszukiwań, ale bez dostępu do aktywności na stronach trzecich, badani byli skłonni płacić 12,35 PLN w przypadku Facebooka i 6,71 PLN w przypadku Google’a. Brak profilowania przez platformę w przypadku Facebooka respondenci wycenili na 3,60 PLN miesięcznie i 1,92 PLN w przypadku Google’a.

Wyniki badania wskazują, że użytkownicy przypisują pozytywną użyteczność reklamom profilowanym. Gdyby mieli otrzymywać na platformie niespersonalizowaną pod siebie reklamę, oczekiwaliby rekompensaty na poziomie 1,28 PLN w przypadku Google’a oraz 1,04 PLN w przypadku Facebooka – czytamy w raporcie.

Zobacz też: Amazon wydaje na badania i rozwój 5 razy więcej niż cała Polska

Polecane artykuły

Back to top button