Drogi I mosty

A2 między Łodzią a Warszawą z dodatkowym pasem ruchu

Od marca 2019 roku trwają prace projektowe związane z opracowaniem elementów koncepcji programowej i materiałów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na poszerzenie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą o dodatkowy pas ruchu. Odcinek pomiędzy Łodzią i Warszawą podzielono na dwie części, w granicach województwa łódzkiego i mazowieckiego. Wykonawcą dokumentacji dla obu części jest Transprojekt Gdański. Na efekty pracy należy czekać do listopada 2020 roku.

Rozszerzenie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą: cel projektantów

Zadaniem projektantów jest wyznaczenie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2 na długości ok. 89 km (46 km w woj. łódzkim i 43 km w woj. mazowieckim). Do wykorzystania jest pas dzielący, który został wybudowany podczas realizacji autostrady.

Zobacz także: Autostrada A2: znamy datę ukończenia!

Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.

Procedura uzyskania decyzji środowiskowej w toku

W marcu 2020 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie złożono wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej dla części na terenie woj. mazowieckiego. W tym samym miesiącu wniosek trafił również do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi dla odcinka w województwie łódzkim. Trwa procedura administracyjna zmierzająca do uzyskania tej decyzji.

Rozszerzenie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą: realizacja

Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. GDDKiA zakłada, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.

Zobacz także: W Gdańsku ruszyła specjalna sezonowa linia autobusowa dla rowerzystów

Natężenie ruchu rośnie

Poszerzenie autostrady A2 wiąże się z rosnącym natężeniem ruchu oraz planowaną realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego. Generalny Pomiar Ruchu z 2015 roku wskazuje, że na odcinku pomiędzy węzłami Łódź Północ i Łowicz natężenie wynosiło blisko 39 tys. pojazdów  na dobę i rosło w miarę zbliżania się do Warszawy. Pomiędzy Skierniewicami a węzłem Wiskitki wynosiło ok. 40,8 tys., na odcinku Wiskitki – Grodzisk Mazowiecki ok. 45 tys. pojazdów na dobę, na odcinku pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Pruszkowem wzrosło, osiągając ok. 57 tys. pojazdów na dobę, natomiast na wlocie do Warszawy pomiędzy Pruszkowem a Konotopą liczba pojazdów sięgnęła ok. 75 tys. pojazdów na dobę.

W 2017 roku wykonano pomiar ruchu na odcinku pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Mazowieckim, który wykazał 58 tys. pojazdów na dobę. Dodatkowy pas ruchu pozwoli zwiększyć płynność, a tym samym poprawi bezpieczeństwo i komfort ruchu drogowego.

Opłaty za przejazd autostradą A2 znowu w górę

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Filip Lamański

Dziennikarz, założyciel i redaktor naczelny portalu Obserwator Gospodarczy z wykształcenia ekonomista specjalizujący się w demografii i systemie emerytalnym. W 2020 roku nagrodzony w konkursie NBP na dziennikarza ekonomicznego roku 2020 w kategorii felieton lub analiza.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker