Gospodarka

RPA i Sztuczna Inteligencja to przyszłość dla Twojej firmy

W dobie ogromnej konkurencji w wielu branżach firmy muszą nieustannie zwiększać wydatki na inwestycje mające na celu zwiększenie efektywności produkcji, poprawy obsługi klienta czy zmniejszenie kosztów operacyjnych. Z roku na rok coraz częściej słyszy się o niewątpliwych korzyściach wynikających z zastosowania RPA i AI w firmie. W poniższym artykule omawiamy, jakie korzyści przynoszą firmom RPA oraz AI.

RPA, czyli Zrobotyzowana Automatyzacja Procesów Biznesowych – na czym polega?

RPA (ang. Robotic Process Automation) to pojęcie oznaczające zrobotyzowaną automatyzację procesów biznesowych. Jest to wyspecjalizowane oprogramowanie, dzięki któremu wiele procesów dotychczas wykonywanych ręcznie może być realizowanych w sposób w pełni zautomatyzowany, co prowadzi do wzrostu efektywności, poprawy obsługi klienta oraz zmniejszenia rozmaitych kosztów ponoszonych przez firmę.

Jednym z dostawców oferujących usługi automatyzacji procesów biznesowych jest MINDBOX.

Jak działa RPA?

Na RPA składa się szereg starannie zaprogramowanych algorytmów, które mają za zadanie zintegrować rozmaite bazy danych i aplikacje stosowane dotychczas w firmie. RPA jest w stanie wyręczyć człowieka w wykonywaniu prostych, powtarzalnych czynności. Mowa tutaj na przykład o pobieraniu danych, wypełnianiu prostych raportów, logowaniu itp.

W jakich branżach można zastosować RPA?

Robotic Process Automation znajduje zastosowanie w bardzo wielu branżach – m.in. w bankowości, gdzie w sposób automatyczny rejestrowane i grupowane są dokumenty. Kolejnym przykładem zastosowania RPA na szeroką skalę jest branża transportowo-logistyczna. Dzięki robotom można w sposób automatyczny planować trasy przejazdów, monitorować zaopatrzenie magazynów oraz pobierać raporty.

RPA jest stosowane także w działach HR – wyspecjalizowane systemy pozwalają na automatyczne rozliczanie wynagrodzeń oraz innych środków finansowych, co ma diametralne znaczenie zwłaszcza w firmach zatrudniających tysiące pracowników.

Zrobotyzowana automatyzacja procesów biznesowych przydaje się także w procesie obsługi klienta. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym klienci korzystając z firmowej strony internetowej bądź dedykowanego urządzenia w biurze firmy mogą samodzielnie złożyć wniosek bądź reklamację, co sprawia, że ich sprawy załatwiane są szybciej, zaś firma ponosi mniejsze koszty związane z zatrudnianiem pracowników.

Bezpieczeństwo RPA w firmie

Bezpieczeństwo RPA – jak o nie zadbać we właściwy sposób? Podobne pytania zadaje sobie wielu właścicieli przedsiębiorstw. Właściwy poziom bezpieczeństwa systemów RPA powinien być zagwarantowany już na etapie projektowania oraz podczas realizacji wdrożenia.

Specjaliści odpowiadający za implementację Robotic Process Automation w danej firmie powinni bardzo wszechstronnie przeanalizować działanie modułów uniemożliwiających nieautoryzowany dostęp do usług przetwarzania danych w tych systemach. Dzięki temu ryzyko włamań czy ataków hakerskich zostanie ograniczone do absolutnego minimum.

AI, czyli sztuczna inteligencja

AI (ang. artificial intelligence, sztuczna inteligencja) to określenie dla wyspecjalizowanych programów naśladujących modele matematyczne, które przetwarzają rozmaite informacje. Podstawowym celem sztucznej inteligencji jest naśladowanie działania ludzkiego mózgu. AI przewiduje proces myślenia i uczenia się na bazie wcześniejszych doświadczeń.

Właściwie wprowadzona do firmowego obiegu technologia AI musi działać w taki sposób, by potencjalni klienci mający z nią kontakt nie potrafili wskazać, czy kontaktują się z człowiekiem czy maszyną. Przykładem produktu wykorzystującego sztuczną inteligencję są asystenci głosowi coraz częściej wykorzystywani przez rozmaite firmy telekomunikacyjne. „Rozmawiają” oni z łączącymi się klientami i udzielają odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. W przypadku, gdy nie są w stanie udzielić precyzyjnych informacji, łączą klienta z prawdziwym konsultantem.

AI a RPA – jaka jest różnica?

Podstawowa różnica między RPA a AI polega na tym, że Robotic Process Automation wykorzystuje się do zautomatyzowania procesów i zadań wyróżniających się powtarzalnością i prostotą, zaś w AI maszyna uczy się myślenia oraz przetwarzania danych na bieżąco.

Implementując jednocześnie rozwiązania z zakresu RPA oraz AI firma zyskuje kompleksową automatyzację, co w kontekście ogromnej konkurencyjności w większości branż jest kluczem do osiągnięcia rynkowego sukcesu.

Polecane artykuły

Back to top button