Motoryzacja w Polsce w ostatnich latach rośnie, w Niemczech spada

Motoryzacja w Polsce w ciągu ostatnich lat znacznie wzrosła. W przypadku Niemiec było na odwrót – ich produkcja po 2015 roku zaczęła spadać. Sprawie przyjrzeli się analitycy banku PKO BP.
W ciągu ostatnich lat, dostania korelacja tempa wzrostu PKB w Polsce i Niemczech znacznie spadła. Przed samą pandemią osiągnęła ona nawet ujemne wartości. Oznacza to, że gdy w Niemczech następowało spowolnienie, to polska gospodarka przyspieszała. Przyczyny tego zjawiska postanowili zbadać analitycy banku PKO BP.
Zależność polskiej i niemieckiej gospodarki
Historycznie nasze gospodarki były bardzo mocno związane. Jest to zupełnie naturalne, ponieważ Niemcy są naszym największym partnerem. Gdy w Niemczech polepszała się sytuacja gospodarcza, składali oni w Polsce więcej zamówień, a więc rosła także gospodarka Polski. Ostatnio nasze gospodarki zaczęły zachowywać się inaczej. Zmiany można zobaczyć m.in. w motoryzacji. Po 2015 roku motoryzacja w Polsce odnotowała dwucyfrowy wzrost produkcji. Jednocześnie w Niemczech znacznie ona spadała, a sama pandemia tylko przyspieszyła ten proces.
Wykres 1. Produkcja w motoryzacji w Polsce i Niemczech.
W latach 2018-2019 dysproporcja między dynamiką PKB w Polsce i Niemczech zwiększyła się ponad historyczny wzorzec.
Zobacz też: Produkcja przemysłowa Niemiec spadła. Za sytuację odpowiada kryzys w branży motoryzacyjnej
Przeciętnie w tym okresie tempo wzrostu gospodarczego w Polsce wyniosło 5,1% r/r wobec 1,1% r/r dla Niemiec. Podczas gdy nasza gospodarka rozwiała się znacznie szybciej niż w poprzednich latach, to niemiecka znacznie spowolniła.
Kierunek zmian dynamiki PKB był więc odmienny – trend wzrostowy PKB w Polsce przyspieszał, a trend wzrostowy PKB w Niemczech osłabiał się, przez co silna wcześniej, dodatnia korelacja między wzrostem PKB w Polsce i w Niemczech najpierw wyraźnie osłabła, a w pewnym momencie zmieniła się na ujemną – komentują analitycy PKO BP.
Dopiero pandemia przywykła silną korelację, ale sytuacja zmieniła się już na początku 2021 roku, kiedy polska gospodarka przyspieszyła a niemiecka spowolniła.
Polska motoryzacja w górę, a niemiecka w dół
Co jest powodem tych zmian? Ekonomiści wskazują 4 czynniki. Po pierwsze jest nim zależność Niemiec od chińskiego cyklu kredytowego spowodowana większą rolą produkcji dóbr inwestycyjnych w Niemczech.
Po drugie cykl zaburzyły w Polsce inwestycje zagraniczne. Ostatnie lata były czasem dużego napływu kapitału zza granicy – głównie w obszarze elektromobilnosci.
Po trzecie polski sektor transportowy zaczął dynamiczną ekspansję, co odbyło się kosztem niemieckiej konkurencji. Po czwarte Polska znacznie mocniej od Niemiec korzysta na nearshoringu. Firmy z krajów Europy Zachodniej, po istotnym wzroście kosztów transportu z Azji, zaczęły szukać dostawców w Europie Środkowej, przez co istotny strumień zamówień trafił do Polski. Niskie koszty pracy w Polsce sprawiają, że wiele firm właśnie do nas przenosi swoje zakłady.
Motoryzacja w Grupie Wyszehradzkiej słabnie, w Polsce umacnia się