NieruchomościUSA

Przez błąd w systemie milionom Amerykanów nie przyznano kredytu

Agencja Equifax zmaga się z ogromnymi problemami wizerunkowymi. Przez błąd w systemie określany jako „problem z kodowaniem technologii” wykonano nieprawidłowe wyniki kredytowe, często działając na niekorzyść konsumentów. Niepoprawne dokumenty obejmowały m.in. kredyty hipoteczne, szczególnie gorący temat w ostatnich miesiącach. 

Equifax wysłał niepoprawne wyniki kredytowe milionom Amerykanów

Amerykańska agencja Equifax wysłała pożyczkodawcom niedokładne wyniki kredytowe milionów konsumentów. W ciągu trzech tygodni Equifax przesyłał błędne oceny, co powodowało wyższe stopy procentowe i odrzucenie wniosków. Niedokładne oceny kredytowe trafiły do milionów Amerykanów, uniemożliwiając im zaciągnięcie kredytu hipotecznego, samochodowego i ubiegania się o przyznanie niezwykle popularnych w USA kart kredytowych.

Niepoprawne oceny trafiały zarówno do dużych, jak i mniejszych banków, na liście znalazły się instytucje takie jak JPMorgan Chase & Co., Wells Fargo & Co. i Ally Financial Inc. Wyniki były przeszacowane lub niedoszacowane średnio o 20 punktów procentowych, co w wielu przypadkach było sporą różnicą. To wystarczający zakres, który może zmienić oferowane konsumentom stopy procentowe lub spowodować całkowite odrzucenie ich wniosków. Im wyższa ocena, tym większe prawdopodobieństwo, że dana osoba otrzyma pozytywną odpowiedź dotyczącą kredytu. Większość ratingów kredytowych waha się od 300 do 850, przy czym konsumenci o wyższej punktacji uzyskują korzystniejsze warunki.

Zobacz także: Ceny nieruchomości w Niemczech spadają! Czy to początek nowego trendu?

Niepoprawne oceny zdolności kredytowej wysyłane były od połowy marca do początku kwietnia. Firma zaczęła ujawniać błędy dopiero w maju. Equifax do tej pory naprawił błąd w systemie, który został określony jako „problem z kodowaniem technologii”. Usterka nie zmieniła jednak informacji w raportach kredytowych konsumentów. Equifax tłumaczy, że w większości przypadków niepoprawne oceny nie zaważyły za zdolności kredytowej.

Mark Begor, dyrektor naczelny Equifax, publicznie przyznał się do pomyłki na czerwcowej konferencji inwestorów. Odsetek błędnych decyzji był bardzo zróżnicowany, w jednej z instytucji 18% wniosków było rozpatrzonych nieprawidłowo:

Mieliśmy problem z kodowaniem, który był błędem popełnionym przez nasz zespół ds. technologii w jednej z naszych starszych aplikacji, który spowodował, że niektóre wyniki zawierały nieprawidłowe dane. I naprawiliśmy ten problem.

Zobacz także: Boom na rynku nieruchomości magazynowych!

Kolejne problemy wizerunkowe jednej z największych agencji w USA

Equifax prowadzi raporty kredytowe dla niemal 200 milionów konsumentów w USA, po czym sprzedaje raporty pożyczkodawcom. Informacje, które zawarte są w plikach, dotyczą m.in. innych zobowiązań finansowych czy  szczegółowej historii kredytowej. To kluczowe czynniki, które są brane pod uwagę przez instytucje finansowe przy decydowaniu o udzieleniu kredytu. Sytuacja z minionych miesięcy to nie jedyną porażką wizerunkową agencji Equifax. Jak podaje Wall Street Journal, w 2017 roku doszło do włamania hakerskiego do systemu, które ujawniło poufne dane osobowe prawie 150 milionów Amerykanów. W obecnych warunkach kolejne problemy technologiczne sprawiają, że agencja ściąga na siebie uwagę wielu amerykańskich organów regulacyjnych.

Po upublicznieniu wiosennych nieprawidłowości firma wydała oficjalne oświadczenie:

Wiemy, że firmy i konsumenci polegają na naszych danych, a Equifax bardzo poważnie traktuje ten problem z kodowaniem technologii. Możemy potwierdzić, że problem został rozwiązany i że ściśle współpracujemy z naszymi klientami w zakresie analiz, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby konsumentów.

Obecnie w przypadku wielu pożyczkodawców w systemie panuje chaos, gdyż nie jest jasne, które wnioski zostały niepoprawnie oszacowane oraz jak wycofać negatywną decyzję kredytową. Instytucje nie wiedzą również, co zrobić z osobami, którym zaproponowano wyższe oprocentowanie, niż na nie zasłużyli. Rozważana jest zmiana wyceny pożyczek i umożliwienie odrzuconym wnioskodawcom ponownego złożenia wniosku, co dodatkowo zostało skomplikowane przez niedawne podwyżki stóp procentowych (Więcej: Co piąty mieszkaniec USA nie zaoszczędził żadnych pieniędzy w minionym roku oraz Prezes Fed: „Lepiej rozumiemy, jak mało rozumiemy inflację” – z cyklu wiem, że nic nie wiem). Equifax ma dostarczyć zaktualizowane oceny, jednak problemy wizerunkowe to jednak niejedyne kłopoty, z którymi obecnie zmaga się agencja. Sytuacja jest analizowana również przez organ regulacyjny Consumer Financial Protection Bureau. Agencja bada, w jaki sposób trzy główne firmy raportujące kredyty: Equifax, Experian PLC i TransUnion rozwiązują spory konsumenckie.

Kończy się era rosnących cen nieruchomości? Wiele na to wskazuje

Polecane artykuły

Back to top button