Polska

Polacy chcą kupować rodzime produkty. Jak rozpoznać polskie produkty w sklepie?

Z pomocą w weryfikacji producenta może przyjść technologia

Badania pokazują, że polscy konsumenci chcą kupować artykuły wyprodukowane przez rodzime firmy. Nie wszyscy jednak zwracają uwagę na dokładne oznaczenia produktów. Okazuje się także, że niektóre emblematy mogą wprowadzać w błąd. Jak rozpoznać polskie produkty w sklepie? Na które aspekty warto zwracać uwagę podczas zakupów? 

Jak rozpoznać polskie produkty w sklepie? Łatwo się pomylić

Badania pokazują, że Polacy chcą wybierać w sklepie produkty od rodzimych producentów, jednak nie zawsze wiedzą, jak zweryfikować pochodzenie artykułu. Większość osób sprawdza kraj pochodzenia, co może wprowadzać w błąd. Pojawiają się również pytania, czy produkt wyprodukowany w Polsce przez firmę wykupioną przez zagraniczny podmiot wciąż jest polski. Na patriotyzmie zakupowym część zagranicznych sieci oparła swoją strategię marketingową.

Jak wynika z analizy cyklicznego raportu platformy analityczno-badawczej UCE Research i Grupy BLIX przeprowadzonego na początku grudnia wynika, że Polacy wciąż większość zakupów wykonują w sklepach stacjonarnych. W obecnych warunkach konsumenci najczęściej kierują się ceną produktu (85% wskazań) oraz promocjami (69% wskazań). Nieco mniejsze znaczenie ma jakość (40%) czy własne doświadczenie (36% wskazań) i dostępność (21% wskazań). Na znaczeniu zyskują również zakupy online. Zakupy spożywcze częściowo online i offline wykonuje już co czwarty Polak. Według innej analizy badającej patriotyzm zakupowy wynika, że 40% Polaków rzeczywiście sprawdza kraj pochodzenia danego produktu. Sama weryfikacja producenta nie zawsze dostarcza rzetelnych informacji o jego działalności czy funkcjonowaniu na terenie Polski. W błąd mogą wprowadzać również charakterystyczne biało-czerwone oznaczenia.

Ponadto przyjęło się, że kod kreskowy zaczynający się od liczby 590 oznacza, że produkt jest polski. Nie zawsze jest to prawdą. W rzeczywistości kod ten przysługuje każdej firmie zarejestrowanej na terytorium Polski. Dane przedsiębiorstwo nie musi mieć zakładu produkcyjnego na terenie naszego kraju. Zazwyczaj kodem tym identyfikują się spółki-córki zagranicznych podmiotów i międzynarodowych korporacji. Istnieją również skrajne przypadki. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przywołuje przykład, że kod zaczynający się od sekwencji 590 może mieć firma produkująca Chinach ze 100% kapitałem niemieckim, która płaci podatki na Cyprze.

Zobacz także: Polski eksport rośnie w siłę. Coraz więcej państw na całym świecie korzysta z naszych świątecznych produktów

Jak weryfikować kraj pochodzenia i produkcji?

W identyfikacji produktu teoretycznie mogłoby pomóc biało-czerwone oznaczenie. Stosowanie go jednak nie zawsze jest adekwatne. Nie jest to gwarancją, że produkt jest polski, ponieważ używają go również zagraniczne koncerny. PARP podaje:

Ta ważna i potrzebna idea to dla wielu firm szansa na dobry biznes. Liczne akcje promocyjne organizowane przez zagraniczne sieci handlowe, odwołujące się do patriotyzmu gospodarczego, często wprowadzają konsumentów w błąd, ponieważ w ich ramach oferowane są produkty dobrze znanych nam polskich marek, które… zostały już jednak dawno temu wykupione przez zagraniczne koncerny. Zwracaliśmy już na to uwagę, informując o działaniach sieci Lidl i Biedronka.

Jednym ze sposobów na weryfikację kraju pochodzenia określonego produktu jest aplikacja mobilna Pola. Umożliwia ona zeskanowanie kodu kreskowego. Aplikacja oparta na algorytmie podpowie, czy dany produkt opiera się na polskim kapitale, został wyprodukowany w RP lub tworzy miejsca pracy, będąc częścią zagranicznego koncernu. Zgodnie z zasadą działania, aplikacja przyznaje każdemu produktowi od 0 do 100 punktów. Odpowiednio pierwsze 35 punktów przyznawane jest proporcjonalnie do udziału polskiego kapitału w konkretnym przedsiębiorstwie. Kolejne 10 otrzymuje przedsiębiorstwo zarejestrowane w Polsce, natomiast 30, gdy firma produkuje w Polsce. 15 punktów pozwala zweryfikować, czy firma zatrudnia w naszym kraju pracowników w obszarze badań i rozwoju. Ostatnie 10 wskazuje na fakt, czy firma jest częścią zagranicznego koncernu.

Zobacz także: Polska sieć ma już ponad dziewięć tysięcy sklepów. Nowe punkty otwarto przy autostradzie

Zwracanie uwagi na polskie przedsiębiorstwa jest oznaką nie tylko patriotyzmu zakupowego, ale również udzieleniem pośredniego wsparcia firmom zatrudniającym i płacącym podatki w państwie. Biorąc pod uwagę trudną sytuację gospodarczą, która obecnie uderza w wielu producentów, wsparcie w postaci selekcji polskich produktów może odbić się na ich sytuacji finansowej, a finalnie wpłynąć na konsumpcję wewnętrzną, bezpośrednio wpływając na dane makroekonomiczne dla Polski.

Polskie przedsiębiorstwa zmagały się z ogromem problemów w 2022 r.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker