Komu bardziej ufamy – rządom czy biznesowi? Nowa edycja Edelman Trust Barometer

Z którym określeniem zgodziłoby się więcej osób? „Społeczność biznesowa jest dobra i należy chronić ją przed gorliwymi rządami”, a może: „Rządy chronią ludzi, wygładzając krawędzie późnego kapitalizmu”? Nie sposób określić, która z tych teoretycznych tez jest prawdziwa, wiele zależy od państwa oraz poglądów politycznych. Edelman Trust Barometer po raz kolejny stara się odpowiedzieć na pytanie „Komu ufamy bardziej – rządowi czy biznesowi?”.
Edelman Trust Barometer – badania z 2022 roku
Najnowsza edycja badania Edelman Trust Barometer po raz kolejny pokazuje, że poglądy na temat ról biznesu i rządu są zależne od państwa i sytuacji ekonomicznej obywateli. Według badania przeprowadzonego pod koniec 2022 roku spośród 28 uwzględnionych krajów to mieszkańcy RPA najczęściej przedkładali biznes nad rząd. Nie wynika to jednak z faktu, że przedsiębiorstwa wyjątkowo dobrze traktują swoich pracowników, ale z tego, że poziom zaufania do rządu w RPA jest rekordowo niski. W ostatnich latach odnotowano tam sporo skandali z korupcją w tle, co znacząco wpłynęło na wizerunek władzy w oczach obywateli. Co więcej, niektórych środowiskach powszechna jest teoria, że rząd „zawłaszcza państwo”, a na sytuacji politycznej zyskują wyłącznie politycy i ich rodziny. Jak się okazuje, według Edelman Trust Barometer w RPA tylko 22% obywateli ufa rządzącym. 62%, nadal prowadziło to do najwyższego wyniku zaufania netto dla firm w badaniu na poziomie 40%.
Jak widać na poniższym wykresie, podobnie jest w Meksyku. Zaufanie do rządu jest historycznie niskie, jednak analitycy zwracają uwagę, że wynika to raczej z działalności firm. W efekcie w 2022 roku zaufanie do biznesu w kraju było o 24% większe niż zaufanie do rządu.

Zobacz także: Najbardziej zadłużone miasta Stanów. Pierwsze miejsce bez zaskoczenia
Warto zwrócić również uwagę na Stany Zjednoczone. W minionym roku uzyskano mniej więcej średnie wyniki w obu wskaźnikach, ale przy nieco mniejszym zaufaniu do rządu. Z tego powodu biznes osiągnął dodatni wynik netto w wysokości 13%.
Nie powinien dziwić wynik dla Chin, gdzie przedsiębiorstwa cieszą się zaufaniem na poziomie 84%, a rząd na poziomie nawet 89%. W Arabii Saudyjskiej natomiast liczby te wynosiły odpowiednio 73% i 83%, co daje zaufanie netto do rządu na poziomie 10%. Zaufanie do rządu utrzymuje się na wysokim poziomie również w Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Zobacz także: W Polsce powstanie nowy hub. Ośrodek będzie specjalizował się w rozwoju oprogramowania
Niższy poziom zaufania do mediów, szczególnie społecznościowych
Tegoroczna edycja badania Edelman Trust Barometer pokazuje także malejący poziom zaufania do mediów, w tym mediów społecznościowych. Pandemia, a następnie wojna w Ukrainie sprawiły, że wiele osób było zalewanych informacjami pochodzącymi z różnych środowisk. Pytanie, które aspekty mają wpływ na filtrowanie odbieranych treści. Praktyka pokazuje, że dana informacja może zostać odebrana na kilka sposobów, w zależności, gdzie i w jaki sposób zostanie opublikowana.
Analitycy PIE w sierpniowym Tygodniu Ekonomicznym także zwracali uwagę na malejące zaufanie do mediów oraz instytucji:
Wynika to ze słabszego filtra na dezinformacje i fake newsy, które na platformach społecznościowych rozprzestrzeniają się łatwiej niż w tradycyjnych mediach. Dodatkowo nieprawdziwe i wzbudzające oburzenie informacje mają tendencje do szybszego rozpowszechniania się na platformach. Stąd – zwłaszcza w kontekście wojny w Ukrainie – tak istotne jest podnoszenie świadomości internautów w zakresie zagrożeń związanych z dezinformacją.
Analitycy pracujący nad corocznym rankingiem zwracają również uwagę, że optymizm gospodarczy załamał się na całym świecie w 2022 roku. Znacząco się zmieniły nastroje gospodarcze w ujęciu globalnym, obecnie na znaczeniu zyskuje biznes, który częściej niż w latach ubiegłych postrzegany jest jako bardziej etyczny czy kompetentny. Wynika to m.in. z kontraktu względem rządzących. Wiele osób biorących udział w badaniu ma obecnie bardzo negatywne zdanie o mediach, nie cieszą się one zaufaniem, co dotyczy szczególnie mediów społecznościowych. Dlatego właśnie w obecnym trudnym otoczeniu biznes cieszy się wysokim poziomem zaufania. Jako instytucja ciesząca się wyjątkową popularnością, musi sprostać większym oczekiwaniom i odpowiedzialności.
Arabia Saudyjska i Argentyna jeszcze w tym roku mogą wejść do grupy BRICS!