GospodarkaPolska

Zakupy z drugiej ręki cieszą się w Polsce coraz większa popularnością

Zakupy z drugiej ręki cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Aż 61,3 proc. rodaków w ciągu ostatniego roku kupiło używany przedmiot

Jak wynika z badania Providenta, zakupy z drugiej ręki cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. W 2022 roku 51,8 proc. proc. rodaków stwierdziło, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy nabyło używany przedmiot. Z kolei w tym roku odsetek ten był już aż o 9,5 pkt proc. większy. Przy czym, Polacy cenią używane przedmioty głównie dlatego, iż pozwalają one oszczędzić.

Zakupy z drugiej ręki cieszą się w Polsce coraz większą popularnością

Zakupy z drugiej ręki w ciągu ostatnich kilku lat stały się w Polsce znacznie bardziej popularne. Zgodnie z badaniem, przeprowadzonym na zlecenie Providenta, w lutym 2021 roku większości rodaków nie zdarzyło się nabyć używanego przedmiot. Zaledwie 42,8 proc. respondentów zadeklarowało wtedy, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiło przedmiot z drugiej ręki. W 2022 roku zaś na rynku wtórnym nabywało już większość Polaków. W okresie tym wspomniany odsetek wyniósł 51,8 proc., czyli był rok do roku aż o 9 pkt proc. większy. 

Zobacz także: Święto Zakochanych w Polsce: zaledwie 43 proc. rodaków zamierza świętować Walentynki!

Co więcej, ostatni rok doprowadził do jeszcze większego wzrostu zainteresowania zakupami z drugiej ręki. Otóż zgodnie z najnowszym Barometrem Providenta (tak nazywa się to badanie) przeprowadzonym w lutym 2023 roku, 61,3 proc. rodaków w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy kupiło używany przedmiot. Przy czym, co interesujące ok. 10,2 proc. ankietowanych stwierdziło, że kupuje używane rzeczy częściej niż nowe, a 3,4 proc. mieszkańców naszego kraju wskazało, iż nabywa wyłącznie rzeczy z drugiego obiegu.

Zakupy z drugiej ręki najbardziej popularne są wśród młodych kobiet z podkarpackiego

Dodatkowo badacze zauważyli, iż zakupy z drugiej ręki są znacznie bardziej popularne wśród pań, niż wśród panów. Z badania Providenta wynika, iż 64,7 proc. Polek zdarzyło się w ciągu ostatniego roku kupić używany przedmiot. Z kolei analogiczny odsetek dla mężczyzn wyniósł 57,5 proc., czyli był o 7,2 pkt proc. mniejszy. Ponadto warto zaznaczyć, iż różnica ta istniała już w poprzednich latach, choć nie była ona wtedy aż tak duża (w 2021 i 2022 roku odsetek dla mężczyzn był o kolejno o 5 i 1,8 pkt proc. mniejszy). Do tego, z danych opublikowanych przez Provident wynika, iż na zakupy z drugiej ręki znacznie przychylniej patrzą osoby młodsze. 

Zobacz także: Koleje Czeskie stawiają na Siemensy, ale kupią używane

Otóż wśród najmłodszej grupy ankietowanych (w wieku od 18 do 34 lat) aż 78 proc. osób zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiło przedmiot na rynku wtórnym. W wypadku zaś Polaków mających na karku więcej niż 65 lat odsetek ten wyniósł zaledwie 40,1 proc., czyli był niższy od tego dla osób młodych aż o 37,9 pkt proc., a od średniej całej próby o 20,2 pkt proc. Przy czym, podobnie jak w poprzednim przypadku, różnice występowały już w latach 2021-2022. Dodatkowo warto zanotować, iż najwięksi fani zakupów z drugiej ręki mieszkają w województwie podkarpackim (analizowany odsetek wyniósł w tym regionie 84 proc.), a najmniejszym zainteresowaniem cieszą się one w warmińsko-mazurskim (zaledwie 49,1 proc.).

Polacy cenią używane przedmioty, gdyż pozwalają one oszczędzić

Dlaczego zakupy z drugiej ręki stały się tak popularne w naszym kraju? Otóż najprawdopodobniej dlatego, iż umożliwiają one życie w bardziej ekologiczny sposób, jak i są łatwym sposobem na oszczędzenie pieniędzy. Jak wskazuje Rzecznika Prasowa Providenta, Karolina Łuczak:

Kupowanie rzeczy z drugiej ręki to świetny sposób na zmniejszenie swojego wpływu na środowisko naturalne, ponieważ pozwala na przedłużenie żywotności produktów, które inaczej trafiłyby na wysypisko. Tym samym redukujemy ilość odpadów i zanieczyszczeń, które powstają podczas produkcji nowych przedmiotów. To także jedna z metod poszukiwania oszczędności – ceny produktów używanych są zwykle znacznie niższe niż nowych.

Zobacz także: Prawie połowa Polaków nie czyta umów przed ich podpisaniem

No dobrze, a który z tych czynników jest ważniejszy? Najprawdopodobniej ten związany z oszczędzaniem. Wskazuje na to między innymi fakt, iż Polacy podczas dokonywania zakupów przywiązują znacznie większą wagę do ceny produktu, niż do jego wpływu na środowisko. Z danych zaprezentowanych na zamieszczonym poniżej wykresie wynika, iż najczęściej podczas wybierania produktów w sklepie Polacy kierują się ceną. Przy czym, w 2023 roku aż 94,4 proc. rodaków stwierdziło, iż kieruje się jej wysokości, nabywając różne dobra. Co warto zaznaczyć, odsetek był większy niż w 2022 roku o 7,4 pkt proc., a w stosunku do 2021 roku o 10,5 pkt proc. Na drugim miejscu znalazła się jakość produktu (94,30 proc.), która wraz z ceną była najważniejsza dla respondentów niezależnie od grupy wiekowej. Dopiero na trzecim miejscu znalazła się przydatność opakowania do recyklingu. Zaledwie 31,1 proc. ankietowanych stwierdziło, iż kieruje się nią podczas robienia zakupów. Nieznacznie mniej, bo 26,6 proc. Polaków wskazało, iż ważna jest dla nich estetyczność opakowania.

Czym Polacy kierują się podczas robienia zakupów?

Trudna sytuacja gospodarcza zmusza Polaków do zmian w zarządzaniu finansami

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Adam Suraj

Ekonomista zarażony miłością do tej nauki przez Ha-Joon Chang. To on pokazał, że ekonomia to nie są nudne obliczenia, a nauka o życiu społecznym.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker