Polska

Nasza karma dla zwierząt podbija świat. Polska eksportową potęgą

Nasza karma dla zwierząt podbija zagraniczne rynki. Polska w 2022 roku była 5. eksporterem tego rodzaju towarów na świecie

Polska gospodarka od zmiany systemu zaczęła nadrabiać swoje zacofanie względem Europy Zachodniej. I mimo że nasze nadrabianie wciąż trwa, posiadamy już obszary, z których możemy być dumni. Jednym z nich jest karma dla zwierząt a konkretnie jej eksport, w którym Polska zajmuje 5. pozycje na całym globie. 

Karma dla zwierząt w Polsce to poważny biznes

Wielu może nie wiedzieć, ale nasza karma dla zwierząt podbija zagraniczne rynki. Nasze przysmaki przeznaczone dla domowych przyjaciół stanowią bardzo ważną grupę towarów w naszym eksporcie. Jego wartość za 2022 rok jest szacowana na 1,9 mld euro. Odpowiada to za około 0,5% wartości całości polskiego eksportu, a także za 4% eksportu w kategorii rolno-spożywczej.

Warto również wspomnieć, że jest to sektor, który rozwija się naprawdę dynamicznie. W ciągu 9 lat, w okresie od 2013 do 2022 roku wartość eksportu tego rodzaju towarów wzrosła aż o 461%, wolumen natomiast o 180%.  Według danych ITC, w 2022 roku udział Polski w światowym eksporcie karmy dla zwierząt domowych wyniósł 4,6 proc.

Zobacz także: Eksport Polski rośnie. Z kim handlujemy? Nowe dane GUS

karma dla zwierząt eksport

Wchodząc głębiej w szczegóły, możemy zauważyć, że eksportujemy głównie karmę dla psów i kotów. Jak podaje nasz Główny Urząd Statystyczny, eksport karmy dla wspomnianych zwierząt w 2022 roku wyniósł 1,6 mld euro, czyli ponad 84% wartości eksportu karmy dla zwierząt. Dodatkowo odpowiadał za 76% całości wolumenu tej kategorii towarów.

Jak podają eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego:

W 2022 r. Polska – z udziałem 7,6 proc. – była 5. światowym jej eksporterem. W okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. wartość eksportu karmy dla psów i kotów wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego o ok. 15 proc., jednak wolumen zmalał o 4,5 proc., co wskazuje na to, że wzrost cen przede wszystkim napędzał w ostatnich miesiącach wzrost wartości eksportu.

Nasz karma dla zwierząt podbija świat. Polska 5. eksporterem na świecie

W 2022 roku naszą karmę dla najpopularniejszych domowych czworonogów kupowali klienci z 76 państwa świata. Naszym największym rynkiem zbytu jest Unia Europejska. Pod względem udziału w polskim eksporcie, dokładnie wygląda to następująco:

  • Niemcy – 34%
  • Włochy – 5,4%
  • Francja – 5,3%
  • Czechy – 5,3%
  • Rumunia – 4,6%

Możemy zauważyć przytłaczającą dominacje Niemiec pod tym względem. W przypadku państw spoza wspólnoty najchętniej zaopatruje się u nas Wielka Brytania (6,9%) i Ukraina (3,3%). Poza tym nasze produkty trafiają również do Australii, Kanady czy USA.

Zobacz także: Ukraina wysyła zboże przez chorwackie porty. Problem z eksportem rozwiązany?

Jednak to nie wszystko. Dobre wyniki z przeszłości przekładają się na duże nadzieje wobec przyszłości branży. Karma dla zwierząt produkowana w Polsce, a zwłaszcza karma dla psów i kotów ma przed sobą obiecujące perspektywy rozwoju.

Jak możemy przeczytać w tygodniku PIE:

Według ostatniego raportu FEDIAF European PetFood, 91 mln gospodarstw domowych w Europie w 2022 r. posiadało ok. 340 mln zwierząt domowych, w tym m.in. 127 mln kotów (26 proc. europejskich gospodarstw domowych) i 104 mln psów (25 proc. gospodarstw) i rokrocznie liczba ta wzrasta. Tak ogromna i stale rosnąca populacja domowych pupili znajduje odzwierciedlenie w rosnących obrotach producentów karmy.

Obiecujące perspektywy malują się również w kontekście rynku chińskiego. Jest to dość świeże miejsce ekspansji, ponieważ Chiny dopiero w czerwcu 2023 roku otworzyły swój rynek na towary tego rodzaju z Polski. Szacuje się, że chiński rynek karmy dla zwierząt domowych osiągnie w 2026 roku wartość 16,3 mld USD.

Pozostałe asy polskiego eksportu

Karma dla zwierząt nie jest jedynym polskim eksportowym asem. Warto wspomnieć, chociażby o borówkach. Z danych GUS wynika, że eksport borówki amerykańskiej na rynek zagraniczny wzrósł z 12,3 mln EUR w 2013 roku do 107,2 mln EUR w 2022 roku, a więc wzrósł blisko 9-krotnie. W rezultacie Polska stała się ważnym eksporterem borówki w UE i na świecie. Według danych Eurostatu jesteśmy drugim co do wielkości eksporterem tego owocu w UE z udziałem 16,5% w łącznej wartości unijnego eksportu.

Dodatkowo w 2022 roku wyeksportowaliśmy 155 tys. ton gofrów i wafli o wartości 828 mln EUR. Ilościowo było to o 17% więcej niż przed rokiem, zaś wartościowo – aż o 32% więcej r/r. Eksport gofrów i wafli rośnie sukcesywnie od 2013 roku i nie zatrzymała tego nawet pandemia COVID-19. W porównaniu z 2019 roku eksport tych produktów z Polski wzrósł o 34,9 proc. w ujęciu ilościowym i aż o 60,9% w ujęciu wartościowym. Jeszcze w 2013 roku wartość eksportu wynosiła 216,9 mln EUR.

Jak piszemy w tekście — Polski eksport rośnie w siłę. Coraz więcej państw na całym świecie korzysta z naszych świątecznych produktów:

Warto zaznaczyć, że Polska plasuje się na czwartym miejscu pod względem wartości eksportu wyrobów czekoladowych na świecie. W 2021 roku na wszystkich rynkach zbytu sprzedano naszą czekoladę za 1980 milionów euro, co daje 7,1% w ogólnej wartości światowego eksportu.

Przodujemy również pod względem eksportu sprzętu AGD. W 2021 roku wyprzedziliśmy pod tym względem Niemcy i zostaliśmy drugim co do wielkości eksporterem sprzętu gospodarstwa domowego na całym świecie. Jak informują analitycy PIE, w 2021 roku polskie firmy łącznie sprzedały zagranicznym podmiotom 96% dużego AGD wyprodukowanego w Polsce. Oznacza to, że z 27,2 mln sztuk wytworzonego na terenie naszego kraju dużego sprzętu gospodarstwa domowego, aż 26 mln sztuk o łącznej wartości 5,3 mld euro trafiło w ręce klientów mieszkających w innych państwach.

Przodujemy także pod względem eksportu świec i zniczy. Towaru tego rodzaju eksportujemy więcej niż Chiny. Wygląda na to, że eksport jest stabilną podstawą rozwoju gospodarczego Polski. Miejmy tylko nadzieję, że w kolejnych latach będzie tylko rósł.

Rekordowy eksport zboża i rekordowa pomoc dla rolników

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Dawid Błaszkiewicz

Politolog, historyk oraz dziennikarz ekonomiczny. Członek Polskiej Sieci Ekonomii oraz Prezes Stowarzyszenia Racja. Głównym obszarem zainteresowań jest makroekonomia oraz historia gospodarcza.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker