Lotnictwo

Francja wprowadza zakaz krótkodystansowych lotów krajowych.

Jak informuje BBC, francuscy ustawodawcy wprowadzili zakaz krótkodystansowych lotów krajowych, w zamian proponując połączenia kolejowe. Ma to zredukować dwutlenek węgla, który według specjalistów potęgują efekt cieplarniany. Niestety ustawa może bardzo negatywnie wpłynąć na rodzime linie lotnicze, które i już ucierpiały z powodu pandemii.

Air France ma kłopoty? Francja wprowadza zakaz lotów krótkodystansowych

We Francji pasażerowie będą zmuszeni do wyboru pociągu na rzecz samolotu pomiędzy krótkimi odcinkami krajowymi. Oznacza to, że wszystkie trasy, które można przebyć pociągiem w krótszym czasie niż 2,5 godziny, zostaną zlikwidowane. Planowana ustawa musi zostać jeszcze przyjęta przez Senat.

To kolejny cios dla francuskich linii lotniczych, takich jak Air France-KLM, które przez pandemię groziło bankructwo. Według portalu Flightradar24 liczba lotów spadła aż o 42% w porównaniu z rokiem 2019, co jednocześnie wpłynęło na rosnące zobowiązania finansowe i cięcia. Tymczasem, jak informuje BBC – ustawa uderzy przede wszystkim w krótkie trasy, pomiędzy Paryżem a Nantes, Lyon i Bordeaux, które zawsze przynosiły duże zyski.

Za wszystkim stoi prezydent Emmanuel Macron, który w 2019 roku organizował Francuską Konwencję Obywatelską w sprawie klimatu. Pierwotny pomysł o zakazie lotów krótkodystansowych był znacznie surowszy. Pomysłodawcy twierdzili, że cięcia lotów powinny dotrzeć nawet tam, gdzie alternatywą byłby podróż pociągiem do 4 godzin. Na szczęście dla pasażerów nie został przyjęty.

Pogoń za restrykcjami uderzy w Air France i lokalnych przewoźników

Potwierdził to Francois Pupponi, członek francuskiego Zgromadzenia Narodowego. Według polityka:

Plan nie był właściwy. Choć oczywiście wybór środowiskowy musi mieć pierwszeństwo, ale nie wolno porzucać społecznych i gospodarczych wyborów między przemysłem a lotniskami. Te dwa czynniki są ze sobą komplementarne.

Zobacz także: Lotnictwo: niewielki odsetek populacji istotnie przyczynia się do emisji CO2

Jednakże, jak informuje grupa ekologów UFC-Que Choisir, wprowadzenie zakazu lotów krótkodystansowych na trasach do 4h jest fundamentalne, ponieważ:

Średnio samolot emituje 77 razy więcej CO2 na pasażera niż pociąg na tych trasach, mimo że pociąg jest tańszy, a strata czasu jest ograniczona do 40 minut.

Głosowanie za przyjęciem projektu odbyło się raptem kilka dni po tym, jak rząd francuski dwukrotnie zwiększył swoje udziały w Air France. Był to wynik umowy dwustronnej pomiędzy parlamentem a przewoźnikiem i najważniejszy warunek przyjęcia pomocy publicznej. Największa francuska linia otrzymała dzięki temu aż 7 mld euro pożyczki, aby móc przetrwać okres pandemii.

Francja nie jest jedynym krajem, w którym główne linie lotnicze rezygnują na poczet wprowadzenia większej siatki pociągowej. W Austrii linie Austrian Airlines zastąpiły trasę lotniczą pomiędzy Wiedniem a Salzburgiem zwiększoną obsługą kolejową. Natomiast w Niemczech Lufthansa we współpracy z Deutsche Bahn zwiększyły liczbę połączeń kolejowych, aby zminimalizować straty finansowe.

3 wskazówki dla linii lotniczych, które pozwolą osiągnąć zerową emisję

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Krzysztof Kobylarz

Dziennikarz, który posiada prawie 15-letnie doświadczenie w dziennikarstwie i copywritingu. Współpracował m.in. z Marquard Media Polska, Wydawnictwem Agora, Polskim Radiem Rzeszów oraz wieloma polskimi i zagranicznymi agencjami marketingowymi. Na co dzień zajmuje się transportem lotniczym, wspierając pasażerów z największych korporacji i organizacji światowych.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker