Finanse

Akcje Ryanair przeczą grawitacji – kryzys w branży, a wartość firmy rośnie

Zarządy firm turystycznych oraz linii lotniczych na całym świecie starają się w sposób dyplomatyczny nakłonić polityków do zlikwidowania obostrzeń dotyczących lotów międzynarodowych i zezwolić na zwiększony ruch turystyczny. Aktualnie przywrócone loty generują zaledwie ułamek zysku, porównując do 2019 roku. To jednak nie przeszkadza niektórym firmom notować wzrosty na giełdzie. Choćby akcje Ryanair poszybowały w tym roku w górę. 

Akcje Ryanair biją rekordy na giełdzie

Michael O’Leary, pełniący funkcję dyrektora generalnego korporacji Ryanair, wywiera mocny nacisk na polityków. Charyzmatyczny biznesmen namawia rządy na całym świecie, aby pozwolić na swobodny dostęp do międzynarodowych lotów. Uważa również, że strach przed Wariantem Delta jest wysoce przesadzony. Irlandczyk jest jednak pewny swojej pozycji, a jego słowa wynikają z wysokich cen akcji Ryanaira. Ewenementem jest fakt, że te mają obecnie wyższe ceny niż w lutym 2020 roku, zanim wprowadzono ograniczenia w ruchu lotniczym. W drugim kwartale zeszłego roku można było zaobserwować niechęć inwestorów co do firm z sektora turystycznego, często ich przesadzone reakcje spowodowały, że wartość większości mniejszych linii lotniczych została praktycznie wyzerowana.

Czy dalszy rozwój tanich linii lotniczych jest możliwy?

Cena Ryanaira szybko odbiła się w górę i aktualnie wynosi 50% więcej, podczas gdy akcje brytyjskich linii IAG (w której skład wchodzą m.in. British Airways czy easyJet) pozostały niskie. Przekłada się to bezpośrednio na niskie ceny lotów pomiędzy Wielką Brytanią a całą Europą. Z kryzysem lotniczym radzi sobie stosunkowo dobrze także jeden z największych konkurentów Ryanaira – Wizz Air. Węgierskie linie lotnicze wyróżniają się niskimi kosztami pracy, bijąc na głowę całą konkurencję. Dzięki temu firma nie traci poparcia inwestorów. Dobre zarządzanie kryzysową sytuacją zostanie nagrodzone przez spółkę. Dyrektor generalny Wizz Air, József Váradi, na podstawie podpisanej umowy, otrzyma premię 100 milionów euro, jeśli w ciągu pięciu lat uda mu się podwoić cenę akcji.

Konkurencja pomiędzy dwoma gigantami lotniczymi przybiera na sile nawet pomimo obecnego kryzysu. Sytuacja pokazuje, że rynek tanich linii będzie się dynamicznie rozrastał w najbliższych latach, oferując coraz niższe ceny. 

Zobacz także: Disney i Boeing – najgorsze akcje Dow Jones w 2021 roku

 

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker