Finanse

Facebook podał wyniki za IV kwartał i jego wartość spadła o 200 mld dolarów!

Koncern Meta (Facebook) podał wyniki za IV kwartał. Przychody spółki znalazły się poniżej oczekiwań inwestorów, przez co wartość Facebooka spadła o ponad 20%.

Właściciel Facebooka i Instagrama podał wstępne szacunki przychodów za IV kwartał 2021 roku. Władze spółki szacują, że wyniosły one pomiędzy 27 a 29 mld dolarów. Szacunki analityków wskazywały, że będzie to ok. 30 mld dolarów, co oznacza spory zawód. Zysk na akcję wyniósł 3,67 dolara, wobec oczekiwanych przez rynek 3,84 dolarów. Zawiodła także liczba aktywnych użytkowników. W IV kwartale było to średnio 1,929 mld osób dziennie. Rynek spodziewał się 1,95 mld osób. Z kolei średnie miesięczna liczba wyniosła 2,91 mld wobec konsensusu na poziomie 2,95 mld.

W tzw. notowaniach przedsesyjnych kurs spółki spadł o blisko 23% – z poziomu ok. 320 do 250 dolarów za akcję. Prócz słabych wyników inwestorów niepokoi także rosnąca pozycja Tik Toka. Facebook jako przyczynę tak słabych wyników wskazuje inflację oraz problemy logistyczne, które powodują, że wielu reklamodawców ogranicza wielkość budżetów reklamowych.

To dla koncernu bardzo ważne. W przypadku Facebooka przychody z reklam stanowią 98% przychodów firmy, czyli 84 mld dol. Jak liczą analitycy PIE, miesięczny przychód Faecbooka z danych polskiego użytkownika wynosi 8,52 zł. Łącznie w 2020 r. przychód z danych wszystkich polskich użytkowników wyniósł 2,196 mld zł.

Zobacz też: 8,52 zł – tyle wynosi miesięczna wartość polskiego użytkownika dla Facebooka

Spadek przychodów Facebook odbił się także na konkurencji. Inwestorzy uznali, że skoro Facebook ma problemy, to mają je także inne firmy. Spadły więc notowania Twittera czy Snapa ciągnąć amerykańską giełdę w dół.

Firma spodziewa się też negatywnego wpływu na wyniki finansowe z powodu mniejszej liczby reklam, ale także ze strony kursów walutowych – mocniejszy niż rok temu dolar będzie relatywnie pomniejszał dochody uzyskiwane przez spółkę poza Stanami Zjednoczonymi. Kolejnym problemem są zmiany w systemie operacyjnym iOS. Wprowadzone przez Apple poprawki sprawiły, że targetowanie reklamowe użytkowników IPhone’ów będzie znacznie cięższe, co może obniżyć potencjalny zysk firmy.

Facebook jest obecnie 7. najbardziej wartościową firmą świata. Wyprzedzają ją: Apple, Microsoft, Alphabet (Google), Saudi Armaco, Amazon i Tesla.

Polecane artykuły

Back to top button