Polska

Autobus elektryczny Pilea, czyli o tym, jak ARP S.A. tworzy innowacje

Z danych Europejskiej Agencji Środowiska wynika, iż w 2019 roku transport krajowy był drugim co do wielkości emitentem gazów cieplarnianych w Polsce. Co więcej, zanieczyszczenia z tego sektora stanowią, zaraz za emisjami z domowych urządzeń grzewczych, główne źródło zanieczyszczeń powietrza w naszym kraju. Z tego powodu tak ważne jest wspieranie rozwoju środków transportów, niewykorzystujących silników spalinowych. Warto zaznaczyć, że nad tym już od wielu lat pracuje Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., której działania doprowadziły do tego, iż powstał autobus elektryczny Pilea.

Pilea, czyli Polski Innowacyjny Lekki Elektryczny Autobus

W 2016 roku spółka z.o.o RAFAKO EBUS rozpoczęła pracę nad stworzeniem specjalnego autobusu elektrycznego, którego bateria umieszczona byłaby pod podłogą. Te szły relatywnie sprawnie i już w grudniu 2018 roku spółka zaprezentowała pierwszy prototyp autobusu elektrycznego, a w kwietniu 2019 roku miała miejsce premiera kompletnego autobusu w wersji miejskiej. W 2020 roku zaś spółka została, po przeprowadzeniu odpowiednich analiz, zakupiona przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A., a następnie przemianowana na ARP E-Vehicles Sp. z o.o.

Zobacz także: Zeroemisyjna Pilea trafiła do Konina jako pierwszego miasta w Polsce

To właśnie ARP S.A. wybrała nazwę Pilea dla powstałego autobusu elektrycznego. Ta pochodzi od nazwy zielonej rośliny doniczkowej, która potocznie określana jest również pieniążkiem. Co ciekawe Pilea jest również akronimem. Jak możemy wyczytać na stronie ARP E-Vehicles, Pilea to skrót od Polski Innowacyjny Lekki Elektryczny Autobus.

Co warto zaznaczyć, to właśnie dzięki ARP S.A. udało się ten projekt tak dobrze skomercjalizować. Otóż w zeszłym roku autobus elektryczny Pilea trafił do między innymi gminy Platerów, gdzie służy on obecnie do transportu dzieci do szkół i do Konina, gdzie aktualnie wykorzystuje się go do wożenia mieszkańców. Z kolei w tym roku prezes zarządu ARP E-Vehicles Mariusz Wdowczyk wraz z wójtem Krzysztofem Skowrońskim podpisali umowę na dostarczenie (jeszcze w tym roku) Pilei do Gminy Zduny.

Zobacz także: Volta Trucks rozpocznie produkcję seryjną pod koniec 2022 roku!

Czym autobus elektryczny Pilea wyróżnia się na tle konkurencji?

Jednakże, czym wyróżnia się autobus elektryczny Pilea na tle swojej konkurencji? Przede wszystkim wyróżnia się on nietuzinkowym umieszczeniem baterii, która w tym przypadku umieszczona jest pod podwoziem. Dzięki temu znacznie łatwiej jest wpływać na trakcję pojazdu, a jego prowadzenie jest bardziej przewidywalne. Do tego, dzięki temu, że bateria umieszczona jest pod podłogą, pojawia się wolna przestrzeń na dachu. Na niej można zamontować choćby modułowe panele fotowoltaiczne, dzięki którym pojazd będzie w stanie dłużej funkcjonować na jednym naładowaniu. Choć warto zaznaczyć, że po jednym naładowaniu baterii, które trwa nieco ponad 15 minut, jest on w stanie przejechać nawet ponad 300 km.

Zobacz także: Autobus elektryczny PILEA trafia do pierwszych miejscowości!

Ponadto autobus elektryczny Pilea jest stosunkowo leki. Udało się to osiągnąć, dzięki temu, że jego korpus został wykonany z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych, a podszycie zewnętrzne z aluminium i laminatów poliestrowych. Dzięki temu, że pojazd jest lżejszy od swoich konkurentów, bateria pozwala na przejechanie dystansu o 10 proc. większego.

Autobus elektryczny Pilea jest polski nie tylko z nazwy. Otóż został on zaprojektowany wyłącznie przez polskich inżynierów. Co więcej, 60 proc. komponentów wykorzystywanych do jego produkcji pochodzi z naszego kraju.

Pilea – nowy polski autobus elektryczny

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Adam Suraj

Ekonomista zarażony miłością do tej nauki przez Ha-Joon Chang. To on pokazał, że ekonomia to nie są nudne obliczenia, a nauka o życiu społecznym.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker