FinanseUSA

Odroczone płatności zyskują na znaczeniu. Rynek wzrósł o 400% w skali roku

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w formie „kup teraz, zapłać później”. Niestety w USA czy Wielkiej Brytanii prowadzi to do ogromnej skali zadłużenia konsumenckiego. Osoby kupujące online coraz częściej wybierają zakupy z odroczonym terminem płatności, nawet w odniesieniu do podstawowych artykułów spożywczych czy higienicznych. Eksperci wskazują na problem nieuregulowanego rynku. 

Największy trend w handlu ekonomicznym okaże się bańką?

Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, w 2021 roku nawet 56% Amerykanów spóźniało się z płatnościami w ramach programu buy now, pay later. To jeden z największych trendów w elektronicznym handlu. Tylko w Stanach Zjednoczonych z tej formy płatności korzysta 40% konsumentów. W Polsce wybór opcji zapłacenia po danym terminie deklaruje jedynie kilkanaście procent respondentów. Nie zmienia to jednak faktu, że wartość tego rynku rośnie ok. 400% w skali roku. Co więcej, rozwiązanie to na Zachodzie coraz częściej pojawia się również w sklepach stacjonarnych.

Badacz z Harvardu nazwał zakupy buy now, pay later nie boomem, jak często określa się je w amerykańskich mediach, lecz bańką. Niewielki nadzór regulacyjny sprawia, że konsumenci nie są wystarczająco chronieni, jak w przypadku tradycyjnych instytucji kredytowych. Według Experian obecnie 4 na 5 konsumentów z USA dokonujących zakupów online korzysta z opcji BNPL.

Marshall Lux, pracownik Mossavar-Rahmani Center for Business and Government w Harvard Kennedy School niepokoi się zjawiskiem:

Trudno jest już coś kupić bez pytania, czy chcesz płacić w czasie. Trzy lata temu ludzie mówili o rowerach Peloton, teraz ludzie kupują trampki, dżinsy, skarpetki. Kiedy ludzie zaczynają kupować artykuły gospodarstwa domowego na kredyt, sygnalizuje to problem.

Zobacz także: „Kup teraz, zapłać później” nie wypaliło? Klarna zaczyna zgłaszać długi brytyjskich klientów

Odroczone płatności – coraz więcej osób się zadłuża

System buy now, pay later ma na celu zmniejszenie zjawiska tzw. porzucania koszyków, a więc początkowego zainteresowania zakupem i późniejszą rezygnacją. Według zebranych danych branżowych wprowadzenie opcji późniejszej zapłaty sprawia, że konsumenci częściej decydują się na finalizację transakcji. Odroczone płatności generują wyższe przychody.  Mowa o zjawisku konwersji, odsetek dokończonych zakupów zwiększa się o 1/3, a wartość zamówienia o połowę. To metoda zyskująca na atrakcyjności względem tradycyjnych kart kredytowych, które oferują wyższe oprocentowanie. Jeśli pojawia się możliwość wyboru odroczonej płatności, konsumenci chętniej decydują się na zakupy za wyższą kwotę, niż pierwotnie planowali, co w prosty sposób może prowadzić do nadwyrężenia domowego budżetu, a w dalszym etapie do problemów z narastającym zadłużeniem. Tak naprawdę opcja buy now, pay later to wciąż zaciąganie kredytu, jednak w bardziej przyjaznej formie, która wiąże się z mniejszymi formalnościami. Według badania przeprowadzonego przez LendingTree prawie 70% konsumentów przyznaje, że wydają więcej, niż gdyby musieli płacić za wszystko z góry.

Osoby decydujące się na robienie zakupów z odroczonym terminem płatności często nie traktują tego jak de facto długu, przez co pojawia się tendencja do bardziej „odważnych” zakupów za coraz wyższe kwoty. W Wielkiej Brytanii rynek zaczyna być poddawany regulacjom. Szwedzka Klarna została zobligowania do zgłaszania długów brytyjskich konsumentów, co ma wpłynąć na ich zdolność kredytową w 2023 roku. Naturalnie, osobom, które nie spłacają zaciągniętych długów trudniej będzie uzyskać kredyt w banku. Brytyjczycy wybierają odroczoną płatność nawet w przypadku zakupu mebli, ubrań czy żywności.

Zobacz także: Walmart zwiększy liczbę magazynów e-commerce i przyspieszy dostawy

Stany Zjednoczone planują uregulować rynek z uwagi na rosnące zadłużenie gospodarstw domowych. Problemy ze spłatą zaczynają dominować na tamtejszym rynku, a to, co miało być bardziej przyjazną formą robienia zakupów, staje się punktem wyjścia do spirali zadłużenia. BNPL prowadzi do akumulacji zadłużenia konsumenckiego. W Stanach Zjednoczonych zjawisko to urosło do rangi problemu społecznego, szczególnie wśród młodych osób z pokolenia Millenialsów oraz pokolenia Z, które dopiero wchodzi na rynek pracy. Stosunkowo niskie zarobki skłaniają do zakupów droższych rzeczy z odroczonym terminem płatności. Problem pojawia się wówczas, gdy konsumenci wybierają tę opcję przy zakupach podstawowych artykułów, w tym żywności.

E-commerce: Problemy wizerunkowe mogą przesądzić o przyszłości Wish

Polecane artykuły

Back to top button