Polska

Reklama online coraz popularniejsza. Wartość polskiego rynku sięga już prawie 7 mld zł

Wartość rynku reklamy online w Polsce systematycznie rośnie. W 2022 r. dynamika wzrostu wyniosła prawie 10 proc., a najpopularniejszą formą były reklama display, wideo i SEM

Firmy w Polsce coraz chętniej korzystają z reklamy w Internecie. Z roku na rok reklama online staje się coraz popularniejsza. Rynkiem nieco zachwiała pandemia COVID-19, ale jego wartość systematycznie rośnie. Jak donosi Polski Instytut Ekonomiczny, w 2022 r. rynek reklamy online w Polsce był wart już 6,8 mld zł. To wzrost o 10 proc. r/r. Z jakich form reklamy online przedsiębiorstwa korzystają najczęściej?

Reklama online coraz popularniejsza w Polsce

Rynek reklamy online w Polsce systematycznie się rozwija. W 2018 r. dynamika jego wzrostu wyniosła 13 proc. r/r, zaś w 2019 r. – 11 proc. r/r. Stabilny rozwój zakłóciła pandemia COVID-19 w 2020 r., kiedy rynek rósł, ale tempo wzrostu rynku spowolniło do 5 proc. Rok 2021 przyniósł mocne odbicie wynoszące 20 proc. (efekt bazy). 

Ostatni rok to powrót na ścieżkę standardowego wzrostu sprzed pandemii. Jak piszą analitycy PIE w Tygodniku Gospodarczym nr 21/2023, powołując się na raport IAB Polska i PwC, w 2022 r. wartość rynku reklamy online w Polsce wyniosła ponad 6,8 mld zł. Oznacza to wzrost o 615 mln zł wobec roku poprzedniego, czyli ok. 10 proc. r/r. Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, skomentował wyniki w następujący sposób:

Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2022 stał pod znakiem wojny w Ukrainie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich.

W badaniu biorą udział wiodące firmy internetowe, jednak nie uwzględnia ono małych i średnich podmiotów. Z dokładną metodologią badania można zapoznać się tutaj.

Zobacz też: Jest decyzja Google! Russia Today i inne rosyjskie kanały nie zarobią na reklamach

Reklama graficzna najpopularniejszą formą reklamy online

W 2022 r. najpopularniejszą formą była reklama graficzna. Biorąc pod uwagę wspólnie reklamę display oraz wideo, osiągnęły one udział w rynku na poziomie 45,2 proc., czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Indywidualnie reklama display osiągnęła udział 30,2 proc. (wobec 32,6 proc. w 2021 r.). Reklama display to forma reklamy graficznej widoczna na komputerach i urządzeniach mobilnych. Użytkownik po kliknięciu na nią jest przekierowywany na reklamowaną stronę internetową. 

Na drugim miejscu uplasował się SEM, który miał 30,9 proc. udział w rynku. SEM (z ang. Search Engine Marketing) to zestaw działań marketingowych mających na celu poprawienie wyników wyszukiwania danej strony i wskaźników konwersji. Jest to pojęcie szersze niż popularne SEO: obejmuje np. linkbuilding, pozycjonowania, optymalizację stron.

Na trzecim miejscu znalazły się ogłoszenia. Udział tej formy reklamy wyniósł 19,4 proc. To właśnie ogłoszenia zanotowały największy wzrost popularności w stosunku do 2021 r. Dynamika wzrostu udziału tej formy reklamy wyniosła prawie 26 proc. Dużo zyskało też wspomniane wideo – tu tempo wzrostu wyniosło 17,5 proc. 

Reklama online coraz popularniejsza, a najchętniej korzysta handel

Pod względem udziałów w rynku reklamy online niewiele zmieniło się względem poprzednich lat. Nadal największy posiada handel (20 proc.). Na drugim miejscu, jak co roku, znalazły się komputery i AV (10 proc.), a podium domyka telekomunikacja (9 proc.). Po 7 proc. udziału posiadają media, książki, CD i DVD, żywność, odzież i dodatki oraz napoje i alkohole.

Zobacz też: Sprzedaż online Walmart znów w górę. Wzrosty dzięki… inflacji

Trend na rynku reklamy online zostanie zachowany

Jak piszą analitycy PIE, wzrost wielkości rynku reklamy online powinien w najbliższej przyszłości się utrzymać. Wzrost popularności reklamy online to skutek wzrostu popularności urządzeń mobilnych, aplikacji i platform internetowych. Jednocześnie reklamodawcy coraz większą uwagę przywiązują do pomiarów skuteczności internetowej reklamy. Ważne jest skupienie uwagi konsumenta na wyświetlanych treściach, stopień jego zaangażowania, w końcu konwersja na zakup produktów i usług. Reklama online musi w jak najbardziej dopasowany sposób docierać do grupy docelowej.

Analitycy PIE zwracają uwagę, że pewne zmiany na rynku reklamy online może przynieść wprowadzenie przez Komisję Europejską Aktu o rynkach cyfrowych. Ma on w zamierzeniu przynieść większą konkurencyjność na tym rynku. Akt będzie obowiązywał od marca 2024 r.

Cyfrowe korporacje na celowniku Unii. Miliardy euro kar

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker