Reklama online coraz popularniejsza. Wartość polskiego rynku sięga już prawie 7 mld zł
Wartość rynku reklamy online w Polsce systematycznie rośnie. W 2022 r. dynamika wzrostu wyniosła prawie 10 proc., a najpopularniejszą formą były reklama display, wideo i SEM

Firmy w Polsce coraz chętniej korzystają z reklamy w Internecie. Z roku na rok reklama online staje się coraz popularniejsza. Rynkiem nieco zachwiała pandemia COVID-19, ale jego wartość systematycznie rośnie. Jak donosi Polski Instytut Ekonomiczny, w 2022 r. rynek reklamy online w Polsce był wart już 6,8 mld zł. To wzrost o 10 proc. r/r. Z jakich form reklamy online przedsiębiorstwa korzystają najczęściej?
Reklama online coraz popularniejsza w Polsce
Rynek reklamy online w Polsce systematycznie się rozwija. W 2018 r. dynamika jego wzrostu wyniosła 13 proc. r/r, zaś w 2019 r. – 11 proc. r/r. Stabilny rozwój zakłóciła pandemia COVID-19 w 2020 r., kiedy rynek rósł, ale tempo wzrostu rynku spowolniło do 5 proc. Rok 2021 przyniósł mocne odbicie wynoszące 20 proc. (efekt bazy).
Ostatni rok to powrót na ścieżkę standardowego wzrostu sprzed pandemii. Jak piszą analitycy PIE w Tygodniku Gospodarczym nr 21/2023, powołując się na raport IAB Polska i PwC, w 2022 r. wartość rynku reklamy online w Polsce wyniosła ponad 6,8 mld zł. Oznacza to wzrost o 615 mln zł wobec roku poprzedniego, czyli ok. 10 proc. r/r. Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, skomentował wyniki w następujący sposób:
Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2022 stał pod znakiem wojny w Ukrainie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich.
W badaniu biorą udział wiodące firmy internetowe, jednak nie uwzględnia ono małych i średnich podmiotów. Z dokładną metodologią badania można zapoznać się tutaj.
Zobacz też: Jest decyzja Google! Russia Today i inne rosyjskie kanały nie zarobią na reklamach
Reklama graficzna najpopularniejszą formą reklamy online
W 2022 r. najpopularniejszą formą była reklama graficzna. Biorąc pod uwagę wspólnie reklamę display oraz wideo, osiągnęły one udział w rynku na poziomie 45,2 proc., czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Indywidualnie reklama display osiągnęła udział 30,2 proc. (wobec 32,6 proc. w 2021 r.). Reklama display to forma reklamy graficznej widoczna na komputerach i urządzeniach mobilnych. Użytkownik po kliknięciu na nią jest przekierowywany na reklamowaną stronę internetową.
Na drugim miejscu uplasował się SEM, który miał 30,9 proc. udział w rynku. SEM (z ang. Search Engine Marketing) to zestaw działań marketingowych mających na celu poprawienie wyników wyszukiwania danej strony i wskaźników konwersji. Jest to pojęcie szersze niż popularne SEO: obejmuje np. linkbuilding, pozycjonowania, optymalizację stron.
Na trzecim miejscu znalazły się ogłoszenia. Udział tej formy reklamy wyniósł 19,4 proc. To właśnie ogłoszenia zanotowały największy wzrost popularności w stosunku do 2021 r. Dynamika wzrostu udziału tej formy reklamy wyniosła prawie 26 proc. Dużo zyskało też wspomniane wideo – tu tempo wzrostu wyniosło 17,5 proc.
Reklama online coraz popularniejsza, a najchętniej korzysta handel
Pod względem udziałów w rynku reklamy online niewiele zmieniło się względem poprzednich lat. Nadal największy posiada handel (20 proc.). Na drugim miejscu, jak co roku, znalazły się komputery i AV (10 proc.), a podium domyka telekomunikacja (9 proc.). Po 7 proc. udziału posiadają media, książki, CD i DVD, żywność, odzież i dodatki oraz napoje i alkohole.
Zobacz też: Sprzedaż online Walmart znów w górę. Wzrosty dzięki… inflacji
Trend na rynku reklamy online zostanie zachowany
Jak piszą analitycy PIE, wzrost wielkości rynku reklamy online powinien w najbliższej przyszłości się utrzymać. Wzrost popularności reklamy online to skutek wzrostu popularności urządzeń mobilnych, aplikacji i platform internetowych. Jednocześnie reklamodawcy coraz większą uwagę przywiązują do pomiarów skuteczności internetowej reklamy. Ważne jest skupienie uwagi konsumenta na wyświetlanych treściach, stopień jego zaangażowania, w końcu konwersja na zakup produktów i usług. Reklama online musi w jak najbardziej dopasowany sposób docierać do grupy docelowej.
Analitycy PIE zwracają uwagę, że pewne zmiany na rynku reklamy online może przynieść wprowadzenie przez Komisję Europejską Aktu o rynkach cyfrowych. Ma on w zamierzeniu przynieść większą konkurencyjność na tym rynku. Akt będzie obowiązywał od marca 2024 r.