Nasza karma dla zwierząt podbija świat. Polska eksportową potęgą
Nasza karma dla zwierząt podbija zagraniczne rynki. Polska w 2022 roku była 5. eksporterem tego rodzaju towarów na świecie

Polska gospodarka od zmiany systemu zaczęła nadrabiać swoje zacofanie względem Europy Zachodniej. I mimo że nasze nadrabianie wciąż trwa, posiadamy już obszary, z których możemy być dumni. Jednym z nich jest karma dla zwierząt a konkretnie jej eksport, w którym Polska zajmuje 5. pozycje na całym globie.
Karma dla zwierząt w Polsce to poważny biznes
Wielu może nie wiedzieć, ale nasza karma dla zwierząt podbija zagraniczne rynki. Nasze przysmaki przeznaczone dla domowych przyjaciół stanowią bardzo ważną grupę towarów w naszym eksporcie. Jego wartość za 2022 rok jest szacowana na 1,9 mld euro. Odpowiada to za około 0,5% wartości całości polskiego eksportu, a także za 4% eksportu w kategorii rolno-spożywczej.
Warto również wspomnieć, że jest to sektor, który rozwija się naprawdę dynamicznie. W ciągu 9 lat, w okresie od 2013 do 2022 roku wartość eksportu tego rodzaju towarów wzrosła aż o 461%, wolumen natomiast o 180%. Według danych ITC, w 2022 roku udział Polski w światowym eksporcie karmy dla zwierząt domowych wyniósł 4,6 proc.
Zobacz także: Eksport Polski rośnie. Z kim handlujemy? Nowe dane GUS
Wchodząc głębiej w szczegóły, możemy zauważyć, że eksportujemy głównie karmę dla psów i kotów. Jak podaje nasz Główny Urząd Statystyczny, eksport karmy dla wspomnianych zwierząt w 2022 roku wyniósł 1,6 mld euro, czyli ponad 84% wartości eksportu karmy dla zwierząt. Dodatkowo odpowiadał za 76% całości wolumenu tej kategorii towarów.
Jak podają eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego:
W 2022 r. Polska – z udziałem 7,6 proc. – była 5. światowym jej eksporterem. W okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. wartość eksportu karmy dla psów i kotów wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego o ok. 15 proc., jednak wolumen zmalał o 4,5 proc., co wskazuje na to, że wzrost cen przede wszystkim napędzał w ostatnich miesiącach wzrost wartości eksportu.
Nasz karma dla zwierząt podbija świat. Polska 5. eksporterem na świecie
W 2022 roku naszą karmę dla najpopularniejszych domowych czworonogów kupowali klienci z 76 państwa świata. Naszym największym rynkiem zbytu jest Unia Europejska. Pod względem udziału w polskim eksporcie, dokładnie wygląda to następująco:
- Niemcy – 34%
- Włochy – 5,4%
- Francja – 5,3%
- Czechy – 5,3%
- Rumunia – 4,6%
Możemy zauważyć przytłaczającą dominacje Niemiec pod tym względem. W przypadku państw spoza wspólnoty najchętniej zaopatruje się u nas Wielka Brytania (6,9%) i Ukraina (3,3%). Poza tym nasze produkty trafiają również do Australii, Kanady czy USA.
Zobacz także: Ukraina wysyła zboże przez chorwackie porty. Problem z eksportem rozwiązany?
Jednak to nie wszystko. Dobre wyniki z przeszłości przekładają się na duże nadzieje wobec przyszłości branży. Karma dla zwierząt produkowana w Polsce, a zwłaszcza karma dla psów i kotów ma przed sobą obiecujące perspektywy rozwoju.
Jak możemy przeczytać w tygodniku PIE:
Według ostatniego raportu FEDIAF European PetFood, 91 mln gospodarstw domowych w Europie w 2022 r. posiadało ok. 340 mln zwierząt domowych, w tym m.in. 127 mln kotów (26 proc. europejskich gospodarstw domowych) i 104 mln psów (25 proc. gospodarstw) i rokrocznie liczba ta wzrasta. Tak ogromna i stale rosnąca populacja domowych pupili znajduje odzwierciedlenie w rosnących obrotach producentów karmy.
Obiecujące perspektywy malują się również w kontekście rynku chińskiego. Jest to dość świeże miejsce ekspansji, ponieważ Chiny dopiero w czerwcu 2023 roku otworzyły swój rynek na towary tego rodzaju z Polski. Szacuje się, że chiński rynek karmy dla zwierząt domowych osiągnie w 2026 roku wartość 16,3 mld USD.
Pozostałe asy polskiego eksportu
Karma dla zwierząt nie jest jedynym polskim eksportowym asem. Warto wspomnieć, chociażby o borówkach. Z danych GUS wynika, że eksport borówki amerykańskiej na rynek zagraniczny wzrósł z 12,3 mln EUR w 2013 roku do 107,2 mln EUR w 2022 roku, a więc wzrósł blisko 9-krotnie. W rezultacie Polska stała się ważnym eksporterem borówki w UE i na świecie. Według danych Eurostatu jesteśmy drugim co do wielkości eksporterem tego owocu w UE z udziałem 16,5% w łącznej wartości unijnego eksportu.
Dodatkowo w 2022 roku wyeksportowaliśmy 155 tys. ton gofrów i wafli o wartości 828 mln EUR. Ilościowo było to o 17% więcej niż przed rokiem, zaś wartościowo – aż o 32% więcej r/r. Eksport gofrów i wafli rośnie sukcesywnie od 2013 roku i nie zatrzymała tego nawet pandemia COVID-19. W porównaniu z 2019 roku eksport tych produktów z Polski wzrósł o 34,9 proc. w ujęciu ilościowym i aż o 60,9% w ujęciu wartościowym. Jeszcze w 2013 roku wartość eksportu wynosiła 216,9 mln EUR.
Jak piszemy w tekście — Polski eksport rośnie w siłę. Coraz więcej państw na całym świecie korzysta z naszych świątecznych produktów:
Warto zaznaczyć, że Polska plasuje się na czwartym miejscu pod względem wartości eksportu wyrobów czekoladowych na świecie. W 2021 roku na wszystkich rynkach zbytu sprzedano naszą czekoladę za 1980 milionów euro, co daje 7,1% w ogólnej wartości światowego eksportu.
Przodujemy również pod względem eksportu sprzętu AGD. W 2021 roku wyprzedziliśmy pod tym względem Niemcy i zostaliśmy drugim co do wielkości eksporterem sprzętu gospodarstwa domowego na całym świecie. Jak informują analitycy PIE, w 2021 roku polskie firmy łącznie sprzedały zagranicznym podmiotom 96% dużego AGD wyprodukowanego w Polsce. Oznacza to, że z 27,2 mln sztuk wytworzonego na terenie naszego kraju dużego sprzętu gospodarstwa domowego, aż 26 mln sztuk o łącznej wartości 5,3 mld euro trafiło w ręce klientów mieszkających w innych państwach.
Przodujemy także pod względem eksportu świec i zniczy. Towaru tego rodzaju eksportujemy więcej niż Chiny. Wygląda na to, że eksport jest stabilną podstawą rozwoju gospodarczego Polski. Miejmy tylko nadzieję, że w kolejnych latach będzie tylko rósł.