Europa

Wzrost gospodarczy w Niemczech w 2022 roku może nie przekroczyć 1,5%

Wzrost gospodarczy w Niemczech w 2022 roku może spaść do poziomu 1,4% -1,5% z 2,7% odnotowanego w 2021 r. PKB ma osiągnąć taką dynamikę pod warunkiem, że wojna nie wpłynie na dostawy energii.

Wzrost gospodarczy w Niemczech w 2022 roku będzie niski i może nie przekroczyć 1,5%

Nadal będziemy się rozwijać. Ale to wszystko pod warunkiem, że wojna nie będzie się dalej rozprzestrzeniać i że dostawy energii nie zostaną zakłócone – twierdzi minister pracy Hubertus Heil w wywiadzie dla Bild am Sonntag.

Wypowiedź Heila daje też dużo do myślenia w kontekście działań Niemiec ws. embarga na rosyjskie surowce energetyczne. To jeden z głównych powodów, dla których Niemcy dalej wolą prowadzić interesy z Rosją. Uzależnienie Niemiec od rosyjskich surowców jest jednym z największych w Europie, co istotnie wpływa na decyzję niemieckich polityków.

Zobacz także: Niemcy są bardziej od Polski uzależnione od rosyjskiego gazu. Jednak liderem jest kto inny

Jak twierdzi minister Heil,  w ciągu roku średnio około 590 tys. osób będzie objętych programami zwolnień w zmniejszonym wymiarze godzin. Niemiecki rząd ma zapewnić dalszą pomoc i wsparcie dla zwalnianych pracowników. Wszystko po to, aby zachować miejsca pracy, jeśli sytuacja się pogorszy.

Niemcy planują zaoferować ponad 100 mld euro pomocy dla firm dotkniętych skutkami wojny na Ukrainie. Tak wynika z dokumentu, do którego dotarła w piątek agencja Reutera.

Niemiecka motoryzacja siłą napędową i hamulcową gospodarki

Niemiecka gospodarka od czasów pandemii ma niemałe problemy. Wynika to m.in. z dość dużego uzależnienia gospodarki od sektora automotive. Brak podzespołów i mikrochipów sprawił, że produkcja aut w 2021 roku była najniższa od 1975 roku. Jak wynika z danych Verband der Automobilindustrie, niemiecka motoryzacja w 2021 roku wyprodukowała jedynie 3,1 mln samochodów osobowych.

Najsilniej problem odczuły gospodarki szczególnie związane z motoryzacją. W IV kwartale tego roku 30% polskich firm przemysłowych sygnalizujących problem uznawało niedobory komponentów i sprzętu za największą barierę rozwoju. W Niemczech było to aż 86% przedsiębiorstw! Oddaje to skalę problemów, z jakimi borykać muszą się niemieccy producenci samochodów.

Spór w Niemczech w sprawie rolnictwa. Czy za zachodnią granicą zaczną uprawiać ugory?

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Filip Lamański

Dziennikarz, założyciel i redaktor naczelny portalu Obserwator Gospodarczy z wykształcenia ekonomista specjalizujący się w demografii i systemie emerytalnym. W 2020 roku nagrodzony w konkursie NBP na dziennikarza ekonomicznego roku 2020 w kategorii felieton lub analiza.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker