Europa

Nie wszystkie firmy opuszczają Rosję. Oto 50 marek kontynuujących działalność mimo sankcji

Rezygnowanie z działalności w Rosji nie zawsze jest równoznaczne z całkowitym zamknięciem oddziałów i zwolnieniem pracowników. Szacunki PIE pokazują, że jedynie 25% firm zdecydowało się na opuszczenie rynku, 75% na tymczasowe zawieszenie działalności. Nie wszystkie zachodnie firmy opuszczają Rosję, wiele z nich wciąż kontynuuje działalność, nawet pomimo presji ze strony konsumentów. 

Nawet pomimo sankcji nie wszystkie firmy opuszczają Rosję

Jak podają analitycy PIE, 60% firm opuszczających rynek rosyjski zajmuje się dostawami surowców i produktów oraz sprzedażą, w tym firmy energetyczne czy globalne marki modowe. Ok. 30% firm zajmuje się świadczeniem usług dla klientów indywidualnych oraz biznesu. Pozostałe 10% stanowią przedsiębiorstwa produkcyjne i budowlane (Więcej: IKEA wycofuje się z Rosji i Białorusi. Pracę straci ponad 15 tys. osób).

Wstrzymanie działalności biznesowej może mieć różne podłoże. Duże znaczenie dla decyzji dotyczącej wycofania się z rynku mają nałożone sankcje gospodarcze. Jednak nie można ukrywać, że firmy kierują się przede wszystkim kwestiami wizerunkowymi. Dla wielu z nich pozostanie w Rosji groziłoby bojkotem, a tym samym spadkiem dochodów na Zachodzie. Zrezygnowanie więc z tego rynku wydaje się często bezpieczną pr-ową alternatywą.

Zobacz także: Wielka Brytania uchwaliła nowe przepisy, które uderzą w rosyjskich oligarchów

PIE

Kto wciąż kontynuuje działalność w Rosji?

Jednak wciąż istnieją firmy, które nie zdecydowały się ani na opuszczenie rynku, ani na wstrzymanie działalności biznesowej. Wśród nich znajdują się marki o zasięgu globalnym, niemalże z każdej branży. Strona ukraińska wykonała grafikę, która przedstawia pięćdziesiąt topowych marek, które wciąż obsługują Rosjan i nie zamierzają opuścić Moskwy pomimo nacisku ze strony mediów i konsumentów.

MSW Ukrainy

Zobacz także: Jest decyzja. Amazon wycofuje się z Rosji i Białorusi!

Warto podkreślić również, że niektóre światowe marki zrezygnowały z obsługi rosyjskiego rynku tylko ze względu na presję społeczeństw zachodnich, co było widoczne przede wszystkim w mediach społecznościowych. Dobrym przykładem jest Coca-Cola. Kilka dni temu podano w oficjalnym komunikacie prasowym, że The Coca-Cola Company czuje się odpowiedzialna za pracowników w Rosji, a więc nie planuje zawieszać działalności. Odpowiedź ta spotkała się z ostrą krytyką w sieci. Skala bojkotu była tak duża, że wczoraj zmieniono stanowisko i zadecydowano o zawieszeniu działalności na rosyjskim rynku. Długo z decyzją zwlekała również marka McDonald’s zatrudniająca 62 tys. pracowników w Rosji.

UE dalej finansuje Putina. Największe banki rosyjskie uniknęły sankcji

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker